dóm sv. Václava, 19.00

Čas: 19:00
Vstupenky objednávejte ještě dnes pomocí tohoto formuláře

Účinkující: 

Nana Miriani / soprán

Nana Miriani
Sopranistka Nana Kavtarashvili, uměleckým jménem Nana Miriani, vystudovala zpěv na konzervatoři v rodném Tbilisi v Gruzii. Ve studiu pokračovala v Itálii na Accademia Musicale Chigiana a posléze v mistrovských kurzech v Parmě pod vedením Carla Bergonziho a Renaty Scotto. Debutovala v roce 1998 v Bussetu v roli Abigail ve Verdiho opeře Nabucco za přítomnosti francouzského prezidenta. Těžištěm jejího uměleckého repertoáru jsou velké role převážně v operách G. Verdiho. Vystoupila na mnoha hudebních scénách, např. v milánské La Scale v roli Toscy (Puccini), se kterou též opakovaně hostovala ve Slovenském národním divadle v Bratislavě a v roli Amelie (Maškarní ples) na operních pódiích v Parmě, v Cremoně, Brescii, Como, Pavii a Florencii. Její Abegeil (Nabucco) slyšeli v Teatro Lirico v Cagliari, v Bielefeldu, ve Velkém divadle v Poznani, ve Státní opeře Z. Paliašviliho v Tbilisi, na festivalu Steinbruch Rohdorf v Mnichově, i v České republice v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě a Státní opeře Praha, Vystoupila také na mnoha koncertech a recitálech v Itálii a dalších evropských zemích, mimo jiné s áriemi z oper R. Wagnera, G. Verdiho, G. Pucciniho.

Jana Sýkorová / alt

Jana Sýkorová
Altistka Jana Sýkorová, sólistka Státní opery Praha od roku 1999, ztvárnila již řadu titulních rolí, kupř. v operách Carmen, Faidra, Orlando Furioso, Sloní muž a Mignon. V roce 2002 zaujal mezinárodní kritiku její výkon v premiéře opery Joseph Merrick zvaný Sloní muž v Nice, která byla zaznamenána i na DVD labelu Marco Polo. V témže roce převzala roli Carmen v Národním divadle po Dagmar Peckové a web Forum Opera ji roku 2008 označil za „jednu z nejzajímavějších současných Carmen“. V roce 2007 debutovala rolí Maddaleny ve Verdiho Rigolettovi v londýnské Královské opeře Covent Garden, kam se za rok vrátila s rolí Mercédès a jako cover titulní role v Carmen. Vystupuje i jako sólistka na symfonických koncertech po celém světě. Zvláště významné byly její koncerty s Gerdem Albrechtem, úspěšné bylo provedení Janáčkovy Glagolské mše s NHK v Tokiu pod taktovkou žijící legendy Charlese Dutoita a účast v realizaci Brahmsovy Altové rapsodie s Ingo Metzmacherem.

Tomáš Černý / tenor

Tomáš Černý / tenor
Tenorista Tomáš Černý hostuje na domácích i zahraničních operních scénách, z nejvýznamnějších jmenujme např. Staatstheater Nürnberg, Theater Basel, Opernhaus Zürich nebo Staatsoper Stuttgart. V zahraničí je Tomáš Černý považován za specialistu na český, zejména Dvořákův koncertní repertoár – kupř. nahrávka Dvořákova Requiem získala v roce 2011 prestižní japonské ocenění Tokusen. Je držitelem ceny Thálie 2000 za hlavní roli v Lehárově Zemi úsměvů a ceny Libuška na festivalu Opera 2005 za ztvárnění Edgara v Donizettiho Lucii di Lammermoor. Je častým hostem prestižních domácích i zahraničních festivalů (Dresdner Musikfestspiele, Milano Musica, Pražské jaro, Mezinárodní festival soudobé hudby Varšavský podzim) i operních scén (Národní divadlo a Státní opera v Praze, Komische Oper Berlin, Staatstheater Wiesbaden, Slovenské národné divadlo v Bratislavě ad.). Spolupracoval s orchestry, jako je např. Česká filharmonie, Tonhalle Orchester Zürich, Filharmonia Narodowa ve Varšavě, Gewandhaus Orchester Leipzig, Bremer Philharmoniker, Brbantská filharmonie, Odense Symfoniorkester, Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi, Orquesta Nacional de España, Royal Liverpool Philharmonic nebo RAI Torino.

Martin Gurbal / bas

Martin Gurbal
Basista Martin Gurbal´vystudoval zpěv na konzervatoři v Košicích u Ľudmily Šomorjaiové. Je držitelem druhé ceny Mezinárodní pěvecké soutěže Mikulše Schneidera-Trnavského v Trnavě (1994) a druhé ceny Mezinárodní pěvecké soutěže Lucie Popp v Bratislavě (1999). V Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech (1996) se stal absolutním vítězem. Po svém prvním angažmá v opeře Státního divadla Košice je od roku 2001 předním sólistou opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Současně hostuje na dalších operních scénách – v Národním divadle v Praze, Národním divadle v Brně, ve Slovenském národním divadle v Bratislavě, v opeře v Miškolci nebo v Komorní opeře v Krakově. Operní repertoár Martina Gurbaľa zahrnuje víc než 25 rolí basového oboru. Za roli Dona Giovanniho získal nominaci na cenu Thálie za rok 2007. Martin Gurbaľ je žádaným koncertním pěvcem. Spolupracuje se Slovenskou filharmonií, Státní filharmonií Košice, Státním komorním orchestrem Žilina, Janáčkovou filharmonií v Ostravě, Moravskou filharmonií Olomouc, Filharmonií Bohuslava Martinů ve Zlíně, Filharmonií Brno, Pražskou komorní filharmonií a s orchestry v Krakově, Katovicích, Miškolci a Budapešti. Často koncertuje v Polsku, Maďarsku, Německu, Rakousku, Švýcarsku, Velké Británii, Lotyšsku a na Maltě.

Český filharmonický sbor Brno

Český filharmonický sbor Brno
Český filharmonický sbor Brno (založen 1990) patří k světové interpretační špičce. Vystupuje na všech evropských prestižních festivalech i významných koncertech, vyniká vysokou profesionalitou a mimořádným hudebním cítěním. V čele stojí jeho zakladatel, sbormistr a ředitel Petr Fiala. Sbor se zaměřuje na oratorní, kantátový a operní repertoár. Díky své kvalitě absolvuje ročně devadesát koncertů doma i v zahraničí. Spolupracuje s nejlepšími světovými orchestry a dirigenty. Přestože sbor hostuje na nejvýznamnějších zahraničních festivalech, domácí publikum ho může slyšet na mnoha koncertech i v České republice. Sbor má rozsáhlou diskografii a získal řadu ocenění.

Petr Fiala / sbormistr

Petr Fiala
Petr Fiala (1943). Vystudoval brněnskou konzervatoř a JAMU (klavír, kompozice, dirigování), je autorem sta osmdesáti skladeb. Sbormistrovské a dirigentské činnosti se věnuje padesát let. V roce 2009 obdržel od České biskupské konference Řád Cyrila a Metoděje za vynikající výsledky v oblasti dirigování a skladatelské činnosti, loni pak za dlouholetou uměleckou činnost Cenu města Brna v oboru hudba.

Moravská filharmonie Olomouc

Moravská filharmonie Olomouc patří k předním a nejstarším symfonickým orchestrům v České republice. Počátky orchestru jsou spjaty s dirigentskou osobností Františka Stupky. V čele Moravské filharmonie stály významné osobnosti české hudební kultury, za jejím dirigentským pultem se střídali přední světoví dirigenti, např. O. Klemperer, A. Janson, Lord Y. Menuhin,V. Neumann, S. Macura, Z. Mácal a další. Jejími hosty byly také významné umělecké osobnosti, např. S. Richter, I.Oistrach, G. Kremer, J. Suk, V. Hudeček, J. Carreras, J.Cura a mnoho dalších. Od roku 2005 je šéfdirigentem Petr Vronský. Orchestr věnuje pozornost velkým tvůrcům světové hudby 19. a 20. století. Je samozřejmé, že Moravská filharmonie patří k autentickým interpretům klasiků české národní hudební kultury – A. Dvořáka, B. Smetany, L. Janáčka a B. Martinů. Moravská filharmonie intenzivně propaguje soudobou českou i světovou hudební tvorbu, o čemž svědčí, že již premiérovala více než 250 novinek. V poslední době se Moravská filharmonie specializuje na CD nahrávky hudby soudobých autorů.S velkým ohlasem vystupovala Moravská filharmonie v převážné většině evropských států, zúčastnila se významných mezinárodních hudebních festivalů, např. v Řecku, Německu, Španělsku, Francii, Itálii, Rakousku ad.

Jaromír M. Krygel / dirigent

Jaromír Michael Krygel
Dirigent Jaromír M. Krygel studoval na Konzervatoři v Ostravě a je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, kde absolvoval ve třídě dirigenta Stanislava Macury. Již v době studia na konzervatoři se stal asistentem šéfdirigenta Moravské filharmonie Olomouc. Dále působil jako šéfdirigent Komorní filharmonie Brno a v roce 1997 byl jedním z nejmladších účastníků světově uznávané dirigentské soutěže Concours International de Jeunes Chefs d'Orchestre de Besancon. Několikrát se zúčastnil mistrovských interpretačních kurzů Bachakademie v Praze a na osobní pozvání H.Rillinga také Internaationale Bachakademie Stuttgart vedených jím osobně a J.E.Gardinerem. Spolupracoval s řadou orchestrů (např. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Filharmonie Brno, Janáčkova filharmonie Ostrava, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Komorní orchestr pražských symfoniků, Štátna filharmónia Košice, Štátny komorný orchester Žilina, Cappella Istropolitana, ad.) a sborů (Český filharmonický sbor Brno, Pražský filharmonický sbor, Kühnův smíšený sbor, Slovenský filharmonický sbor, Lúčnica ad.). Hostoval ve Francii, Německu, Itálii, Dánsku, Švédsku a Švýcarsku s programem operním i orchestrálním. Od roku 2009 je uměleckým ředitelem Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci a od téhož roku trvá též spolupráce s TV Noe, s níž realizoval hezkou řádku oratorních děl, která se vysílají dodnes (např. Massenet: Maří Magdaléna, Schubert: Mše G dur, Webber Lloyd: Requiem, Dvořák: Requiem, Bruckner: Te Deum). Významným uměleckým a dramaturgickým počinem bylo nastudování děl - Requiem od Camille Saint –Saënse (2014) a v loňském roce Donizettiho Messa di Gloria e Credo.