Podzimní Festival Duchovní Hudby

Logo podzimni festival duchovni hudby

Tomáš Netopil

Hlavní hostující dirigent / Česká filharmonie

Zakladatel a umělecký ředitel / Letní hudební akademie Kroměříž
Bývalý generální hudební ředitel / Aalto Musik Theater a Philharmonie Essen (2013-2023)

 

Jeden z celosvětově nejžádanějších českých dirigentů je hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie, s níž kromě koncertů v pražském Rudolfinu pravidelně vystupuje na turné doma i v zahraničí. V sezoně 2022/23 oslavil Tomáš Netopil svou desátou a zároveň poslední sezonu ve funkci generálního hudebního ředitele Aalto Musiktheater a Philharmonie Essen, během níž připravil  Wagnerova Tannhäusera, Kampeho Dogville a Mozartovu Figarovu svatbu. Kromě toho Tomáš nastudoval také Káťu Kabanovou v ženevském Velkém divadle.

 

Operní inscenace v sezóně 2023/24 zahrnují Janáčkovu Její pastorkyni ve Staatsoper Hamburg a Dvořákovu Rusalku v pražském Národním divadle, stejně jako koncerty s orchestrem Frankfurtské opery či s orchestrem Tyrolského zemského divadla. Mezi další symfonická angažmá patří koncerty s Nizozemskou rozhlasovou filharmonií (Netherlands Radio Philharmonic Orchestra), návrat k Janáčkově filharmonii Ostrava či k Orchestre Philharmonique de Monte Carlo.
V sezóně 2022/23 s mimořádným úspěchem debutoval s legendárním orchestrem dobových nástrojů Concentus Musicus Wien a absolvoval úspěšné asijské turné s japonským i korejským Národním symfonickým orchestrem (Yomiuri Nippon a Korean National Symphony Orchestras).

 

Je uměleckým ředitelem úspěšné mezinárodní Letní hudební akademie Kroměříž, kterou založil v roce 2018 a která studentům nabízí jak výjimečnou uměleckou výuku, tak možnost setkat se a spolupracovat s předními zahraničními hudebníky.

 

Mezi významné operní spolupráce Tomáše Netopila se kromě řady inscenací v Aalto Musiktheater Essen řadí jeho účinkování v Saské státní opeře v Drážďanech (La clemenza di TitoRusalkaProdaná nevěsta, Příhody lišky Bystroušky, Halévyho Židovka a Busoniho Doktor Faust), ve Vídeňské státní opeře (Idomeneo, Čarostřelec, Leonora), v Nizozemské opeře (Její pastorkyňa) či Věc Makropulos ve Velkém divadle v Ženevě.

 

Na koncertních pódiích se Tomáš Netopil představil v čele mnoha renomovaných orchestrů, kromě Essenské a České filharmonie jsou to např. Orchestre National de France, Vídeňští symfonikové, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, BBC Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia, orchestr curyšské Tonhalle, Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Orchestra RAI Torino či Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK.

 

Tomáš Netopil studoval hru na housle na konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži a dirigování na Akademii múzických umění v Praze. Dále ve studiích pokračoval na Královské Akademii ve Stockholmu u profesora Jormy Panuly a na letní hudební škole v americkém Aspenu, kde v roce 2003 a 2004 získal hlavní cenu Americké dirigentské Akademie a kam se pravidelně vrací jako hostující dirigent. V roce 2002 zvítězil na dirigentské soutěži Sira George Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem.

 

Tomáš Netopil nahrává vysoce ceněná CD pro labely  Supraphon, OehmsClassics, Radioservis či Dynamics. Jeho diskografie pro Supraphon zahrnuje také Janáčkovu Glagolskou mši (vůbec první nahrávka původní verze z roku 1927) či kompletní Dvořákovo violoncellové dílo. Během svého působení v Essenu vydal mimo jiné nahrávky Sukova Asraela a Mahlerových symfonií č. 2, 3 6 a 9. 

Přejít nahoru