Účinkující

Eva Hornyáková
Eva Hornyáková / soprán

Sopranistka Eva Hornyáková vystudovala operní zpěv na konzervatoři v Košicích a na VŠMU v Bratislavě. V roce 2006 debutovala ve Slovenském národním divadle jako Mimi v Pucciniho Bohémě. Na stejné scéně v dalších letech ztvárnila celou řadu zásadních rolí světového operního repertoáru: Micaela (Carmen), Pamina (Kouzelná flétna), Donna Elvira (Don Giovanni), Desdemona (Otello), Markétka (Faust). Od roku 2014 účinkuje v pražském Národním divadle, kde si mj. zopakovala roli Desdemony, tentokrát po boku hvězdného tenoristy Josého Cury. Věnuje se rovněž koncertnímu repertoáru: kromě domácích pódií vystoupila v Německu, Rakousku, Holandsku a Japonsku, kde mj. přednesla sopránové party Dvořákova Requiem a Stabat mater, Brucknerova Te Deum, Janáčkova Věčného evangelia či Verdiho Requiem. V milánské La Scale se roku 2010 stala účastnicí finále světové operní soutěže Plácida Dominga Operalia.

Václava Krejčí Housková
Václava Krejčí Housková / alt

Mezzosopranistka Václava Krejčí Housková vystudovala Konzervatoř v Českých Budějovicích a HAMU v Praze. První angažmá přijala v roce 2010 v Moravském divadle Olomouc, kde ztvárnila řadu rolí. V pražském Národním divadle debutovala v roce 2014 v titulní roli Bizetovy Carmen a od roku 2015 je sólistkou Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Opakovaně byla zařazena do širší nominace na cenu Thalie. Roku 2018 natočila společně s tenoristou Nicky Spancem a klavíristou Juliem Drakem pro londýnské vydavatelství Hyperion Zápisník zmizelého a Moravskou lidovou poezii v písni Leoše Janáčka. CD nasbíralo řadu prestižních ocenění jako je např. cena BBC Music Magazine Awards 2020 či Gramophone Awards 2020. Spolupracuje s předními českými i zahraničními orchestry. Je hostem prestižních českých i mezinárodních festivalů – Edinburgh International Festival, Wexford Festival Opera, Festival L´Eté Bergerac, Pražské jaro ad.

Peter Berger
Peter Berger / tenor

Tenorista Peter Berger vystudoval zpěv na konzervatoři v Košicích a Akademii umění v Banské Bystrici. V současné době se zdokonaluje u V. Chmela a A. Amaduzziho. Ještě během studií se stal sólistou opery Státního divadla v Košicích. V roce 2007 mu byla udělena 1. cena v soutěži Anglo-Czechoslovak Trust v Londýně, k dalším úspěchům patří udělení ceny Literárního fondu za ztvárnění postavy Prince ve Dvořákově Rusalce. V říjnu 2007 debutoval rolí Pinkertona v Pucciniho Madama Butterfly ve Slovenském národním divadle v Bratislavě. V roce 2008 hostoval v Národním divadle ve Splitu v roli Fausta, což odstartovalo jeho úspěšnou mezinárodní kariéru. V posledních letech hostoval jako Lenskij v Brémách, Princ v Rusalce ve Velkém divadle v Łodzi, na festivale v Glyndebourne a v Teatro Municipal v chilském Santiagu, Lukáš (Smetana: Hubička) na operním festivale ve Wexfordu, Janáčkův Boris a Laca v dánském Aarhusu či Babinský (Weinberger: Švanda dudák) v Teatro Massimo v Palermu. Od roku 2008 spolupracuje s Janáčkovou operou v Brně a pražským Národním divadlem.

Jakub Rousek (foto archiv Moravského divadla Olomouc)
Jakub Rousek / tenor

Tenorista Jakub Rousek studoval soukromě operní zpěv pod vedením sólisty opery a operního režiséra Václava Málka. Od roku 2008 je po tříletém angažmá člena sboru opery a operety angažován jako sólista opery a operety v Moravském divadle Olomouc. Během svého angažmá zazpíval stěžejní role jako je Roberto Leicester v Marii Stuardě, Ferrando v Cosi fan tutte, Gianetta ve Strace zlodějce, Cavaradossiho v Tosce, Dona Josého v Carmen, Jeníka v Prodané nevěstě a mnoho dalších operních rolí. Také jako operetní pěvec ztvárnil značný počet významných rolí. S operním souborem olomouckého divadla hostoval v zahraničí, a to v Německu, Rakousku, Francii, Polsku a na Slovensku. Pravidelně hostuje ve Slezském divadle v Opavě. Za výkon v roli Manoliose v Řeckých pašijích Bohuslava Martinů byl nominován v širší nominaci ceny Thálie roku 2017. V roce 2019 získal cenu Olomouckého kraje za přínos v oblasti kultury 2018.

Jan Šťáva (foto Marek Olbzymek)
Jan Šťáva / bas

Basista Jan Šťáva studoval zpěv na brněnské JAMU ve třídě Z. Šmukaře. Od roku 2010 je členem Janáčkovy opery Národního divadla v Brně, kde k jeho repertoáru patří role Mefistofeles (Faust), Baron Ochs (Růžový kavalír), Leporello (Don Giovanni), Don Alfonso (Cosí fan tutte), Král (Aida), Gremin (Evžen Oněgin) ad. V roce 2011 debutoval v pražském Národním divadle rolí Osmina (Únos ze serailu). Od té doby zde vystoupil v řadě jiných postav, mj. jako Leporello (Don Giovanni), Beneš (Dalibor), Figaro a Bartolo (Figarova svatba), Sarastro (Kouzelná flétna) nebo Sparafucile (Rigoletto). Také je stálým hostem opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. V zahraničí působil mj. v Opéra de Paris, v operních domech v Montpellier a Nantes/Angers opéra, dále v Opéra de Toulon či Opéra National de Lorraine v Nancy. Koncertně spolupracoval s orchestry jako BBC Symphony Orchestra, Orchestre National de Lyon, Philharmonie Leipzig, Beethoven Orchestra Bonn, Radio Symphony Orchestra Hannover, Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie či Janáčkova filharmonie Ostrava.

Český filharmonický sbor Brno (foto Kamil Jursa)
Český filharmonický sbor Brno

Český filharmonický sbor Brno (založen 1990) patří k světové interpretační špičce. Vystupuje na všech evropských prestižních festivalech i významných koncertech, vyniká vysokou profesionalitou a mimořádným hudebním cítěním. V čele stojí jeho zakladatel, sbormistr a ředitel Petr Fiala (1943). Vystudoval brněnskou konzervatoř a JAMU (klavír, kompozice, dirigování), je autorem sta osmdesáti skladeb. Sbormistrovské a dirigentské činnosti se věnuje padesát let. V roce 2009 obdržel od České biskupské konference Řád Cyrila a Metoděje za vynikající výsledky v oblasti dirigování a skladatelské činnosti, loni pak za dlouholetou uměleckou činnost Cenu města Brna v oboru hudba.
Sbor se zaměřuje na oratorní, kantátový a operní repertoár. Díky své kvalitě absolvuje ročně devadesát koncertů doma i v zahraničí. Spolupracuje s nejlepšími světovými orchestry a dirigenty. Přestože sbor hostuje na nejvýznamnější zahraničních festivalech, domácí publikum ho může slyšet na mnoha koncertech i v České republice. Sbor má rozsáhlou diskografii a získal řadu ocenění.

Petr Fiala
Petr Fiala / sbormistr

Petr Fiala (1943). Vystudoval brněnskou konzervatoř a JAMU (klavír, kompozice, dirigování), je autorem sta osmdesáti skladeb. Sbormistrovské a dirigentské činnosti se věnuje padesát let. V roce 2009 obdržel od České biskupské konference Řád Cyrila a Metoděje za vynikající výsledky v oblasti dirigování a skladatelské činnosti, loni pak za dlouholetou uměleckou činnost Cenu města Brna v oboru hudba.

Moravská filharmonie Olomouc
Moravská filharmonie Olomouc

Moravská filharmonie patří k předním a nejstarším symfonickým orchestrům v České republice. Sídlí v historické metropoli Moravy a již 75 let funguje jako centrum hudebních aktivit v kraji. Na jejím uměleckém vývoji se podílely významné osobnosti české i světové hudební scény. Za všechny jmenujme například dirigenty Otto Klemperera a Václava Neumanna, houslisty Josefa Suka a Gidona Kremera či violoncellistu Pierra Fourniera.  Za dobu své existence si Moravská filharmonie Olomouc vytvořila mimořádně rozsáhlý a rozmanitý repertoár. Věnuje se především velkým tvůrcům světové hudby 19. a 20. století, propaguje však i soudobou českou a světovou hudební tvorbu, o čemž svědčí uvedení více než 250 novinek. Orchestr se rovněž řadí k autentickým interpretům klasiků české národní hudební kultury: Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. Moravská filharmonie Olomouc má bohatou diskografii a vystupuje na významných mezinárodních hudebních festivalech doma i v zahraničí. Především je kulturní institucí, která se zásadní měrou podílí na organizaci uměleckého a koncertního života v Olomouci a okolí.  Pořádá festivaly Dvořákova Olomouc a Mezinárodní varhanní festival Olomouc. Mezi její činnosti patří také řada vzdělávacích aktivit pro děti a mladé lidi.

Jakub Klecker
Jakub Klecker / dirigent

Dirigent Jakub Klecker studoval na HAMU v Praze pod vedením Jiřího Bělohlávka a Tomáše Koutníka. Významnou část jeho umělecké činnosti vždy tvořila operní tvorba. S tuzemskými divadelními soubory v Brně, Ostravě, Praze i jinde nastudoval a dirigoval téměř šedesát operních titulů. Od roku 2004 je kmenovým dirigentem souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno, na čas se stal také jeho šéfdirigentem. V letech 2015–2020 působil na pozici hudebního ředitele opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Pravidelně spolupracuje s Národním divadlem v Praze, hostoval ve Státním divadle v Norimberku, je prvním dirigentem, který na Arabském poloostrově v Ománu uvedl v roce 2014 Dvořákovu Rusalku, a v roce 2017 debutoval s Mozartovou operou Figarova svatba v polské Vratislavi. Pravidelně hostuje u většiny symfonických orchestrů v České republice a na Slovensku. Vystupoval na předních hudebních festivalech, jako je Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáček Brno, či Rheingau Musik Festival v Německu. Od roku 2015 vyučuje dirigování orchestru na brněnské JAMU. Řadu let je spojován s Kantilénou, brněnským sborem dětí a mládeže při Filharmonii Brno. V posledních 15 letech vedl těleso jako umělecký ředitel a hlavní sbormistr.

Lucie Kaňková
Lucie Kaňková / soprán

Sopranistka Lucie Kaňková vystudovala operní zpěv ve Švýcarsku a je nositelkou mnoha pěveckých cen. V sezóně 2014/15 byla angažována v Theater Biel-Solothurn. Od roku 2014 je také oficiální sólistkou švýcarského sboru a orchestru de Lancy-Genève. V roce 2016 ve Švýcarském Bielu a Baselu inscenovala projekt Ariadne Bohuslava Martinů, ve kterém zpívala roli Ariadny V této roli se také uvedla v roce 2018 v Deutsche Oper am Rhein v Německu. V roce 2018 ztvárnila roli Kuchtíka v produkci Dvořákovy Rusalky ND Brno. V roce 2019 vystoupila jako sólistka Olomouckých barokních slavností, Janáčkova máje a festivalu Hortus Magicus v Kroměříži v roli Času a Štěstěny v opeře Il tribunale di Giove Karla Ditters von Dittersdorfa. V loňské sezoně Lucie ztvárnila ve Slezském divadle Opava role Ännchen v Čarostřelci, Violetty Valéry v La Traviatě a Susanny ve Figarově svatbě. V sezoně 2020/2021 se také představila v hlavní roli Poppey v opeře Korunovace Poppey v DJKT v Plzni.

Michaela Zajmi
Michaela Zajmi / soprán

Mezzosopranistka Michaela Zajmi (roz. Kapustová) je absolventkou Pražské konzervatoře ze třídy prof. Yvony Škvárové. Už za studia se účastnila Mistrovských kurzů u Petera Dvorského v Jaroměřicích. V divadle debutovala rolí Rosiny v Lazebníku sevillském v Divadle J. K. Tyla v Plzni a po té následovaly další role v Národním divadle Brno, v Národním divadle v Praze, v Jihočeském divadle České Budějovice a Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Za rok 2010 byla nominovaná na cenu Thálie za jevištní výkon v roli Angeliny v Rossiniho opeře La Cenerentola v Národním divadle Brno. V Národním divadle v Praze účinkuje v rolích, jako je Mozartova Dorabella (Così fan tutte) a Cherubín (Figarova svatba), Rosina (Lazebník sevillský), Mercedes, Lišák Zlatohřbítek (Příhody lišky Bystroušky), Charlotte (Massenet: Werther) ad.

Tomáš Kořínek
Tomáš Kořínek / tenor

Tenorista Tomáš Kořínek absolvoval brněnskou konzervatoř a JAMU. Již při svých studiích působil jako stálý host opery Divadla J. K.Tyla v Plzni, kde je od roku 2004 ve stálém angažmá. Je držitelem mnoha ocenění ze soutěží doma i v zahraničí. V roce 2004 se objevil v širší nominaci na Cenu Thálie za ztvárnění role Pedrilla (Únos ze serailu) v divadle J. K. Tyla, dále v roce 2009 za Števu (Její pastorkyňa) v divadle J. K. Tyla, v roce 2010 za roli Dona Ramira (Popelka) v Národním divadle Brno  a  2017 se objevil opět v širší nominaci na cenu Thálie za mimořádné ztvárnění role Jakuba Jana Ryby ve stejnojmenné opeře Miroslava  Kubičky, kterou uvedla plzeňská opera ve světové premiéře. Pravidelně spolupracuje s Národním divadlem v Praze a Brně, divadlem F.X. Šaldy v Liberci a operou v Českých Budějovicích. Tomáš Kořínek patří také mezi vyhledávané interprety barokní hudby.

Ivo Hrachovec / bas

Basista Ivo Hrachovec vystudoval na ostravské konzervatoři klarinet u Petra Bohuše a sólový zpěv u doc. Drahomíry Míčkové, pod jejímž vedením pokračoval ve studiu na Ostravské univerzitě, kterou absolvoval v roce 1997. V roce 1993 se zúčastnil letního studijního pobytu v italské Sieně u Carla Bergonziho. V dubnu 1996 debutoval jako mnich Varlaam (Musorgskij: Boris Godunov) ve Státní opeře Praha. V letech 2003-2011 byl sólistou Státní opery Praha, od ledna 2012 je sólistou Opery Národního divadla. Věnuje se rovněž koncertní činnosti.

Český akademický sbor
Český akademický sbor

Český akademický sbor Brno (ČAS) je prominentním reprezentantem akademického sborového zpěvu v České republice. Do hudebního dění vstoupil v roce 2004 nejprve jako reprezentativní těleso Masarykovy univerzity, od roku 2018 se již představuje zcela samostatně pod dnešním názvem.

Sbor čítající šedesát zpěváků (SATB) z řad studentů a absolventů všech brněnských univerzit se mimo interpretaci klasické sborové literatury prezentuje také jako těleso kantátového či oratorního typu, neboť s nadšením přijal několik nabídek ke spolupráci s profesionálními orchestry a institucemi (Filharmonie Brno, Národní divadlo Brno, Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR), Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Komorní filharmonie Pardubice, Moravská filharmonie Olomouc, Štátna filharmónia Košice, Der Leipziger Universitätsorrchester aj.).

Zcela mimořádnou spolupráci uskutečňuje ČAS s Národním divadlem Brno a to v operním představení Bohuslava Martinů – Hry o Marii (od sezóny 2014/2015), v soudobé operní inscenaci finské skladatelky Kaija Saariaho – Láska na dálku (od sezóny 2016/2017), v soudobé operní inscenaci Marka Ivanoviće – Monument (od sezóny 2019/2020), a také v operním představení Bohuslava Martinů – Řecké pašije (od sezóny 2021/2022).

Michal Vajda
Michal Vajda / sbormistr

Dirigentem a sbormistrem Českého akademického sboru je od samotného založení Michal Vajda. Vystudoval konzervatoř a JAMU v Brně (hra na varhany, duchovní hudba, dirigování). Dirigentské činnosti se věnuje více jak 25 let. V roce 2016 obdržel od Unie českých pěveckých sborů a Nadace Český hudební fond „Cenu Ferdinanda Vacha“. Svým citlivým přístupem a jasnou hudební představou dokáže svůj sbor přivést k mimořádným uměleckým a poutavým výkonům, což je pravidelně ceněno nejen v rámci mezinárodních festivalů, ale i pravidelnou spoluprací s profesionálními orchestry, dirigenty, sólisty či hudební kritikou.

Czech Virtuosi
Czech Virtuosi

zahájil svoji koncertní činnost před více než dvaceti lety. Během svého působení odehrál stovky koncertů zahrnujících díla světových mistrů komorní, symfonické, duchovní i operní hudby, a to od baroka až po současnost. Doménou orchestru i přesto zůstává tvorba W. A. Mozarta. Kromě řady koncertů ve Vídni, například ve slavném Konzerthausu či Schönbrunnu, lze však Czech Virtuosi slyšet i ve vzdálenějších koutech světa. Již třikrát absolvovali koncertní turné po Japonsku a každoročně jsou zváni na hudební festivaly v Nizozemí, Itálii nebo Španělsku. Vyzdvihnout lze také jejich účast na Festivalu české hudby ve francouzském Dijonu v roce 2015 a 2017, v lednu 2019 v Caen, v březnu 2019 provedli Czech Virtuosi Dvořákovo Stabat Mater ve Vídni. Doma se soubor účastní tuzemských festivalů, vystupuje v pražském Rudolfínu a pořádá své vlastní koncerty v Brně. Tradicí se zde již staly Tříkrálové koncerty s charismatickým Jiřím Pavlicou a jeho Hradišťanem v katedrále svatého Petra a Pavla.

Marián Lejava
Marián Lejava / dirigent

Marián Lejava (1976) je pětinásobným nominantem a dvojnásobným držitelem Radio_Head Awards za album roku (2013 a 2016), dvou cen Hudebního fondu (Jána Levoslava Belly 2003 a Frica Kafendy 2018). V letech 2000-09 byl hlavním dirigentem VENI ensemble, v letech 2010-15 VENI Academy, jehož vznik inicioval. Od roku 2014 je hlavním dirigentem Prague Modern ensemble. Pravidelně spolupracuje s orchestry a operními scénami na Slovensku, v ČR, Maďarsku, Německu nebo Francii. Premiéroval více než 120 soudobých děl slovenských a světových skladatelů na festivalech doma i v zahraničí. Podílel se na 25 CD pro Naxos, Pavlík Records, Real Music House a j. Jeho kompozice zazněly na domácích i zahraničních festivalech soudobé hudby (ISCM World New Music Days: Záhřeb 2005, Košice 2013 a Tallin 2019, Varšavský podzim 2006, Bienale musički Záhřeb 2015 a i.). V letech 2006 a 2017 mu vyšla dvě autorská alba, druhé z nich realizoval s Metrum ensemble v Budapešti. Od roku 2014 pravidelně realizuje úpravy děl světového operního a symfonického repertoáru pro menší obsazení (2014 Rusalka, 2017 Liška Bystrouška, 2020 Casanova in der Schweiz, Beethoven a Schumann houslové koncerty 2020 a j.). V roce 2018 založil vydavatelství USE Music Publ. Od roku 2010 je pedagogem na VŠMU v Bratislavě, kde vyučuje skladbu a orchestrální dirigování. Pedagogický působil také na FF UK v Bratislavě, na JAMU v Brně, HAMU v Praze.

Adriana Kohútková
Adriana Kohútková / soprán

Vystudovala zpěv na VŠMU v Bratislavě. V r. 1993 se stala sólistkou opery SND v Bratislavě. Hostovala na předních operních a koncertních pódiích v Evropě a Japonsku. V Paříži nahrála v rozhlase 16 Janáčkových písní a pro firmu HNM International dvě Respighiho opery. V r. 1996 nazpívala na CD titulní postavu opery E. Chabriera Gwandolina jako světovou premiéru. Její široký operní repertoár je zařadil mezi nejvyhledávanější sopranistky.

Vladimír Chmelo
Vladimír Chmelo / baryton

Absolvoval JAMU v Brně a v r. 1986 se stal stipendistou letních kurzů v italské Sieně u prof. Daniela Ferro. Přijal angažmá v Janáčkově opeře v Brně, kde patří k jejím předním sólistům. Stálý host Státní opery Praha a Slovenského národního divadla v Bratislavě. Spolupracuje jako koncertní pěvec s mnoha našimi orchestry, nahrává pro rozhlas, televizi a gramofonové společnosti a je častým hostem v zahraničí. Nositel ceny “Thálie 98“ za roli Fanuea z opery Arriga Boita Nerone.

Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK
Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK

Symfonický orchestr hlavního města Prahy – FOK patří k předním orchestrálním tělesům v evropském měřítku. Byl založen v roce 1934 jako menší orchestr se zaměřením nejen koncertním. (Původní zkratka FOK – znamená Film, Opera, Koncert). Interpretační úroveň i význam orchestru dosáhly mezinárodního významu, v době éry šéfdirigenta dr. Václava Smetáčka, v letech 1942-72, kterému s velmi brzy podařilo vybudovat velké symfonické těleso s ambicemi obstát dramaturgicky i umělecky na světových pódiích. V tomto trendu pokračovali další šéfdirigenti. Orchestr je stálým hostem mnoha mezinárodních hudebních festivalů. Navštívil většinu evropských zemí, opakovaně Severní Ameriku, Japonsko, vystupoval v Izraeli, Korei a Taiwanu.
Zvláštní kapitolou jsou zvukové záznamy na hudebních nosičích, jejichž množství je možno orchestr řadit k nejvyhledávanějším. Jmenujme alespoň několik uměleckých osobností, které stály za dirigentským pultem: Václav Talich, Rafael Kubelík, Karel Ančerl, Charles Munch, Sir Georg Solti, Seiji Ozawa, Zubin Mehta, Serge Baudo, Sir Charles Mackerras, Kurt Masur, Gennadij Roždestvenskij a další.

Stanislav Macura
Stanislav Macura / dirigent

Stanislav Macura je významný český dirigent, laureát mezinárodní dirigentské soutěže v Besançonu a laureát dirigentské soutěže Herberta von Karajana v Berlíně. Dirigoval na mezinárodních festivalech, např. Pražské jaro, Bratislavské hudební slavnosti, Hudební festival Istanbul, Festival Athény, Wiener Musikfestspiele a další. Dirigoval téměř ve všech zemích Evropy a v Japonsku. Je spoluzakladatelem a do roku 2008 byl i dramaturgem a uměleckým garantem Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci. Macurovo dirigentské umění proslulo exaktními přístupy při studiu hudebních děl, oduševnělostí, romantickým smyslem pro krásu výrazového detailu, velkorysost formy i širokou monumentalitu a především, neomylným citem pro díla s maximální filosofickou hloubkou sdělení.

Gabriela Eibenová
Gabriela Eibenová / soprán

Sopranistka Gabriela Eibenová se věnuje zpěvu od dětství. Její první učitelkou byla Libuše Tomišková, na Pražské konzervatoři Luděk Löbl, později studovala u Julie Kennard v Londýně, dnes se zdokonaluje u Magdaleny Hajóssyové. Po absolutoriu na konzervatoři získala stipendium na letní školu staré hudby v anglickém Dartingtonu, následovalo mnoho seminářů s pedagogy jako např. James Griffett, Howard Crook, Peter Kooy, Peter Mikuláš. Gabriela začala spolupracovat se soubory staré hudby u nás i v zahraničí (Pražští madrigalisté, Capella Regia, Musica Florea, Collegium Marianum, Collegium 1704, Arte Dei Suonatori, Orquestra Barroca de Sevigla). Kromě staré hudby se věnovala spolupráci se symfonickými tělesy, účinkování na divadelních scénách, písňovým recitálům a soudobé hudbě. Natočila přes 30 CD nahrávek.

Lenka Cafourková / soprán
Lenka Cafourková / soprán

Sopranistka Lenka Cafourková Ďuricová pochází z Uničova. Vystudovala brněnskou konzervatoř a Janáčkovu akademii múzických umění v Brně u Natalie Romanové-Achaladze. Účastnila se mistrovských pěveckých kurzů u Petera Dvorského, Reginy Renzowé a Gabriely Beňačkové (2010 a 2011). Je laureátkou Písňové soutěže Bohuslava Martinů v Praze. Externě působí v Janáčkově divadle v Brně a v Moravském divadle v Olomouci. Za roli La Folie v opeře Platée J. Ph. Rameaua v rámci Znojemského hudebního festivalu (česká premiéra, natočeno Českou televizí) byla nominována v širší nominaci na cenu Thálie pro rok 2014. Věnuje se nejen opernímu, ale též koncertnímu zpěvu.

Jonathan Mayenschein
Jonathan Mayenschein / alt

Jonathan Mayenschein se narodil roku 1997 v Baden-Badenu. Od roku 2016 studuje zpěv ve třídě prof. Hartmuta Zabela na Hudební univerzitě Carla Maria von Webera v Drážďanech. Absolvoval mistrovské kurzy v rámci International Bach Academy s lektorkou Emmou Kirkby. Další důležité hudební impulsy mu předal Kai Wessel a Peter Kooij. Jako sólista a sborista pravidelně vystupuje u renomovaných souborů, jako je Collegium 1704, Gaechinger Cantorey a Drážďanský komorní sbor. Jeho rozsáhlý koncertní repertoár zahrnuje velká oratoria i různé kantáty a mše J. S. Bacha, Händela, Telemanna a mnoha dalších skladatelů. V roce 2018 vyhrál cenu Rosenbaumovy nadace za obzvláště přesvědčivý výkon v kategorii barokní árie.

 

Jakub Kubín / tenor
Jakub Kubín / tenor

Kontratenorista Jakub Kubín začátek své pěvecké kariéry spojil s královéhradeckým sborem Jitro a dále členstvím v známém chlapeckém sboru Boni pueri. V roce byl 2006 přijat na pardubickou konzervatoř ke studiu klasického zpěvu, věnoval se též aranžmá skladeb a skládání vlastní muziky. Jeho písniček si všimla i slavná německá kapela Kelly Family, pro niž napsal písničku, kterou následně zařadila na své album „We Got Love“ 2017. Od roku 2006 do roku 2015 působil ve vokálním souboru Gentlemen Singers jako sólista a nasbíral zde mnoho ocenění za interpretaci. Spolupracoval s řadou umělců a hvězd české populární scény (Lucie Bílá, Karel Gott, Vojtěch Dyk aj.).

Jiří Miroslav Procházka
Jiří Miroslav Procházka / bas

Basista Jiří Miroslav Procházka studoval na brněnské konzervatoři u P. Julíčka, poté klasický zpěv na bratislavské VŠMU pod pedagogickým vedením H. Bandové-Štolfové. V roce 2013 ukončil studium na HAMU u M. Bárty. Od roku 2013 je stálým hostem Janáčkovy opery Brno, také spolupracuje s Národním divadlem v Praze a Národním divadlem A. Dvořáka v Ostravě. Dosáhl úspěchů na mnoha tuzemských  i mezinárodních pěveckých soutěžích - 1. místo v soutěži B. Martinů, kde také získal cenu za interpretaci lidové písně, 1.místo v soutěži konzervatoří ČR, 1. místo v Mozartově soutěži ČR, absolutní vítěz soutěže Olomouc 2006,  2. místo na soutěži ACT v Londýně, v roce 2011 získal 2. cenu v  interpretační soutěži Letní škola barokní hudby, kde se též účastnil interpretačních kurzů u kontratenoristy Jakuba Burzyńského a v roce 2013 také u Adama Plachetky, s nímž v roce 2016 spoluúčinkoval  na Hudebním festivalu Znojmo v opeře Don Giovanni v roli Masetta. Téhož roku jako sólista a člen street choiru provedl vedle Vojtěcha Dyka „Mši“ Leonarda Bernsteina na tour po České republice.

Ensemble Inégal
Ensemble Inégal

Vokálně-instrumentální soubor Ensemble Inégal vznikl v roce 2000 z podnětu Adama Viktory a sopranistky Gabriely Eibenové. Od počátku své činnosti se soustředí na provozování zapomenutých či neznámých děl minulosti. Ensemble Inégal vystupuje v rámci významných evropských hudebních festivalů (Pražské jaro, Musica Antiqua Brugy, Oude Muziek Utrecht, Lufthansa Festival London, Aschaffenburger Bachtage, Bach Festival Riga), ale zároveň od roku 2007 pořádá i svoji koncertní řadu nazvanou České hudební baroko – objevy a překvapení, která je naplněna velice osobitou dramaturgií. Řada nahrávek (16 samostatných CD)a projektů Ensemble Inégal se dočkala skvělého ocenění laické veřejnosti i odborníků (Diapason d´or, IRR Outstanding, Goldberg 5Stars aj.). Kupříkladu v březnu roku 2004 byla jejich nahrávka sakrálních skladeb Jana Josefa Ignáce Brentnera oceněna titulem CD měsíce německého časopisu Concerto. Za nahrávku oratoria Il serpente di bronzo Jana Dismase Zelenky získali cenu Diapason d´Or 2007. Stejnou cenu obdržela v roce 2014 i nahrávka díla Jana Dismase Zelenky Missa Paschalis ZWV 7. Posledním oceněním je Diapason d´Or  za Psalmi Vespertini II. stejného autora.

Adam Viktora
Adam Viktora / varhany, umělecký vedoucí

Dirigent koncertu Adam Viktora je v mnoha ohledech mimořádnou hudební osobností dneška. Je nejen skvělým varhaníkem, hráčem na další klávesové nástroje, jako je i kupř. harmonium, ale zároveň i člověkem, který stále hledá a nachází krásu v hudbě minulých staletí. Jeho hledání je blízké posedlosti, která však druhé, tedy především spoluhráče a posluchače koncertů, obohacuje měrou nebývalou a často i nezapomenutelnou. Viktora je bytostným varhaníkem, který tento nástroj nejen ovládá prostřednictvím hry svých prstů a nohou, ale zároveň mimořádně rozumí duši i tělu tohoto královského nástroje. Jeho zájem a získané dovednosti ho předurčily k tomu, aby se aktivně zapojil i do nelehkého procesu restaurování významných historických varhan a jejich propagace. Adam Viktora je respektovaným uměleckým vedoucím Ensemble Inégal, souboru, s kterým již řadu let znovuoživuje hudbu minulosti, především barokního období. Jeho přístup k hudbě je přemýšlivý, důkladný a zároveň navýsost muzikantský. Výsledkem je celá řada koncertů, vystoupení a nahrávek, které oživují unikátní doklady lidského talentu a tvořivosti. Velkou pozornost věnuje již řadu let géniu Jana Dismase Zelenky. Za opravdovost, s jakou Adam Viktora realizuje hudbu minulosti, byl již opakovaně odměněn, a to cenami světového významu.

Jan Fišar
Jan Fišar / umělecký přednes

Herec Jan Fišar vystudoval pražskou DAMU a odešel do Pardubic, kde v tamním Východočeském divadle dostal své první angažmá. Od roku 1982 je stálým členem souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Kromě divadla se věnuje také televizi - v roce 2004 uváděl Ceny Thálie a ve spolupráci s Českou televizí natočil několik filmů, objevil se také v několika seriálech, mimo jiné i v Četnických humoreskách. Spolupracuje rovněž s Českým rozhlasem, jeho hlas jste mohli slyšet např. v rozhlasových hrách Illias a Odyssea.

Jan Krejča
Jan Krejča / teorba

Jan Krejča se věnuje hře na teorbu, barokní kytaru a renesanční loutnu. Jako vyhledávaný hráč bassa continua spolupracuje s mnoha špičkovými domácími a zahraničními soubory (Collegium 1704, Collegium Marianum, Ensemble Inégal, Musica Florea, Czech Ensemble Baroque, Capella Cracoviensis, Capella Anna, Les Traversee Baroque, For Several Friends aj.) i sólisty Janou Semerádovou, Hanou Blažíkovou, Tomášem Králem, Sergiem Azzolinim, Judith Pacquier, Lenkou Torgersen, Danielem Deuterem, Annou Fusek, Magdalenou Koženou ap. Pravidelně koncertuje na festivalech jako je Pražské Jaro, Pražský podzim, Concentus Moraviae, Svatováclavské slavnosti, Haydnova Lukavice, Letní slavnosti staré hudby. Vystupuje v Českém rozhlase a České televizi a účinkuje na desítkách nahrávek pro vydavatelství Accent, Arta records, Supraphon, Rosa aj. Vydal vlastní sólové album virtuozní italské hudby pro teorbu Intavolatura di Tiorba. Je lektorem historických drnkacích nástrojů na Akademii staré hudby při Masarykově univerzitě v Brně.

Markéta Cukrová (foto Ilona Sochorová)
Markéta Cukrová / mezzosoprán

Mezzosopranistka Markéta Cukrová je ojedinělým úkazem na české hudební scéně. Pro neobyčejnou všestrannost a cit pro styl je vyhledávanou interpretkou hudby od středověku po 20. století. Dlouhodobé úspěchy ve stylové interpretaci jí vynesly spolupráci s renomovanými soubory (La Risonanza, Mala Punica, Les Muffatti, Collegium Marianum, Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Musica Florea, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque, Orkiestra Historyczna, Česká filharmonie, FOK), s nimiž se podílela na více než dvaceti nahrávkách. Vedle koncertní činnosti Markéta Cukrová pravidelně hostuje na operních scénách divadel v Košicích, Brně, Praze a Ostravě. V roce 2018 byla nominována na cenu Thálie za roli Poutníka v inscenaci opery Láska na dálku a cenu Classic Prague Awards za komorní koncertní výkon. Markéta Cukrová se rovněž věnuje pedagogické činnosti ve formě kurzů zaměřených na techniku zpěvu a interpretaci vokální hudby. Je překladatelkou knihy rozhovorů o technice a výuce zpěvu proslulé pedagožky Margreet Honig, která vyšla pod názvem Skutečný zpěv.

Zemlinského kvarteto
Zemlinského kvarteto a jeho hosté

Zemlinského kvarteto již od svého založení v roce 1994 navazuje na bohatou tradici české kvartetní školy. Zvítězilo na mezinárodní soutěži smyčcových kvartet v Bordeaux (2010), je laureátem Pražského jara a mezinárodních soutěží smyčcových kvartet v kanadském Banffu a v Londýně, kde zároveň získalo Cenu publika. Zvítězilo i na dalších kvartetních soutěžích (Beethovenův Hradec, New Talent Bratislava, soutěž Nadace B. Martinů Praha). V roce 2005 byla souboru udělena Cena Českého spolku pro komorní hudbu a v roce 2009 cena Nadace Alexandra Zemlinského ve Vídni. Kvarteto vystoupilo v rámci svých turné již na čtyřech kontinentech. Jeho repertoár zahrnuje více než 200 děl předních českých i světových skladatelů. Po úspěchu prvních dvou CD s českou hudbou podepsalo Zemlinského kvarteto exkluzivní nahrávací kontrakt s francouzskou firmou Praga Digitals. Pro ni natočilo již sedmnáct titulů včetně kompletních smyčcových kvartetů A. Dvořáka. Sada čtyř CD s Dvořákovou ranou kvartetní tvorbou získala prestižní francouzské ocenění „Diapason d´Or“. Soubor také vytvořil množství nahrávek pro Český rozhlas. 
Během studií na pražské konzervatoři a na AMU v Praze soubor vedli členové renomovaných českých komorních těles – Kvarteta hl. m. Prahy, Talichova, Kocianova a Pražákova kvarteta, později pak soubor studoval u legen-dárního pedagoga a primária LaSalle Quartet Waltera Levina. V letech 2006-11 členové Zemlinského kvarteta působili jako asistenti na Musikakademie Basel (Švýcarsko), pedagogicky i organizačně se podíleli na Mezinárodní hudební akademii v Plzni (2005-2010) a v rámci svých turné vedou mistrovské kursy pro studenty všech věkových kategorií. F. Souček a P. Holman se též v nedávné době stali profesory Pražské konzervatoře.

Pěvecké duo KCHUN
Pěvecké duo KCHUN

Filozofie pěveckého dua KCHUN je opřená o druhý hexagram nejstarší čínské knihy I-ťing – Knihy proměn. Slovo „kchun“ znamená Země a vyjadřuje přijetí. S tímto sentimentem pracují interpreti ve vzájemné shodě dvou hlasů, splynutí myslí dlouholetých hudebních kolegů a přátel v jednu řeč. Martin Prokeš a Marek Šulc přijímají dar hlasu, stejně jako výzvu a možnost tuto proměnnou darovat. KCHUN je pro ně přirozenou cestou další spolupráce, službou lidem, sobě samým a Bohu. Projekt bývá při koncertním provedením doplněn o videoart reflektující témata jednotlivých částí hudebního přediva z dílny akademického malíře Atily Vöröse a VJ Rudolfa Živce.

Martin Prokeš
Martin Prokeš / tenor

Martin Prokeš vystudoval teplickou konzervatoř a poté pokračoval ve studiu v Praze na HAMU ve třídě profesorky Magdaleny Hajóssyové. Jako sólista vystupoval se Severomoravskou filharmonií Teplice, Filharmonií Hradec Králové a Janáčkovou filharmonií Ostrava. Podílel se na provedení Oratoria ke svatému Mikuláši Benjamina Brittena  či Matoušových pašijí Johanna Sebastiana Bacha.Spolupracuje se soubory zabývajícími se historicky poučenou interpretací staré hudby, jako jsou Musica Florea, Ensemble Inégal nebo Capella Regia. Dvacet let byl členem souboru Schola Gregoriana Pragensis a dvanáct let také jeho manažerem. Jako zakladatel a ředitel již osmmnáctý rok stojí v čele festivalu Lípa Musica a je členem správní rady Nadačního fondu Ozvěna pomáhajícího dětem se sluchovým postižením.

Marek Šulc
Marek Šulc / baryton

Marek Šulc na pražské HAMU vystudoval zpěv (prof. Miloslav Podskalský) a hudební management. Pod vedením Martina Haselböcka se několikrát účastnil mistrovských kurzů barokní hudby v rakouském Gmundenu. V letech 2004–2018 byl členem souboru Schola Gregoriana Pragensis. Pravidelně spolupracuje se soubory Collegium 1704 nebo Cappella Mariana. V roce 2010 účinkoval jako člen vokálního ansámblu na několika koncertech Bobbyho McFerrina.

kresba světlem a videoart
Rudolf Živec / kresba světlem a videoart

Rudolf Živec je jednou z mála osobností, které defi novali výraz „VJing“ v Česku a staly se jeho zakladateli. Působí v České Lípě a od roku 1999 s přáteli vymýšlí metody, jak ozvláštnit hudební performance pohyblivým obrazem. Je autorem přístrojů na přepínání videí, tvoří obsah pomocí videomixů, kamer a jiných zdrojů signálu. Jeho umění se vyvíjí s vývojem moderních technologií. Za svou kariéru spolupracoval s mnoha významnými umělci na poli elektronické, alternativní a vážné hudby v Čechách i v zahraničí. V současnosti spolupracuje s akademickým malířem Atilou Vörösem. Originálním propojením pohyblivého obrazu a kresby hledá spojení mezi zvukem a prostorem, diváky a interprety, a to zcela jedinečnou a nepřenositelnou formou.

Atila Vörös
Atila Vörös / kresba světlem a videoart

Atila Vörös pochází z Dunajské Stredy. Po absolvování UMPRUM v Bratislavě pracoval jako výtvarník ve filmových ateliérech Koliba, kde se podílel na filmech Juraje Jakubiska a Jána Luthera. V roce 1995 absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze v oboru klasická malba pod vedením prof. Bedřicha Dlouhého. Po studiích se vrátil do Vlastivědného muzea a galerie v České Lípě, kde se podílel na vzniku samostatné Galerie Jídelna. Vedle činnosti restaurátorské a galerijní se věnoval malbě a sochařství v ateliéru Eastern. Od roku 2002 je na volné noze a věnuje se výtvarné činnosti – malbě, sochařství, knižním ilustracím apod.

Komorní sbor Martinů Voices
Komorní sbor Martinů Voices

Komorní sbor Martinů Voices byl založen v roce 2010. Jeho hlavním uměleckým cílem je špičková interpretace komorní sborové tvorby 19.–21. Století. Ansámbl tvoří profesionální zpěváci, kteří pracují pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka.
Martinů Voices jsou pravidelnými hosty nejvýznamnějších českých hudebních festivalů  (Pražské jaro, Dvořákova Praha, Struny podzimu, Svatováclavský hudební festival, Lípa Musica). V roce 2014 provedli spolu s Českou filharmonií operu Bohuslava Martinů Čím lidé žijí. Tato umělecká spolupráce jim přinesla mj. nominaci na prestižní ocenění „International Opera Award“ (2015). K velkým úspěchům Martinů Voices patří také jejich společný koncert se slavným britským souborem Tallis Scholars, který se uskutečnil v roce 2016 v rámci festivalu Dvořákova Praha.
Umění Martinů Voices je zachyceno na několika CD, z nichž ta nejvýznamnější obsahují výběr sborové tvorby Jana Nováka a Bohuslava Martinů. CD s komorními sborovými cykly Bohuslava Martinů bylo v prestižním britském časopisu Gramophone oceněno nejvyšším hodnocením, tzv. Editor’s Choice (březen 2018).

Lukáš Vasilek
Lukáš Vasilek / sbormistr

Lukáš Vasilek vystudoval dirigování a hudební vědu v Praze. Od roku 2007 je Lukáš Vasilek hlavním sbormistrem Pražského filharmonického sboru. Vedle Pražského filharmonického sboru se Lukáš Vasilek věnuje i jiným uměleckým aktivitám. Kromě občasných návratů k původnímu oboru, tedy orchestrálnímu dirigování, je to především spolupráce s vokálním ansámblem Martinů Voices, který založil v roce 2010. S tímto souborem se zabývá převážně komorní sborovou tvorbou 19.‒21. století, nevyhýbá se ale ani starší hudbě. Ansámbl pod jeho vedením koncertuje nejčastěji samostatně, ovšem některé projekty realizuje také ve spolupráci s jinými tělesy, např. se souborem Tallis Scholars (2016) nebo s kapelou Bang on a Can All-Stars (2017). Důležitou součástí činnosti Martinů Voices je nahrávání. V rámci těchto aktivit vznikly mj. unikátní kompaktní disky z komorních sborových skladeb Bohuslava Martinů a Jana Nováka (Supraphon).

Roman Patočka
Roman Patočka / housle

Houslista Roman Patočka (1981) po absolvování Pražské konzervatoře a Akademie múzických umění pokračoval ve studiu na zahraničních hudebních institucích: v Utrechtu, v Lübeu, v Berlíně na Musikhochschule “Hanns Eisler“, kde v r. 2009 u Stefana Picarda dokončil mistrovský diplom. Zúčastnil se mistrovských kurzů s předními interprety současnostiJe vítězem a laureátem soutěží Pražského jara, Leopolda Mozarta v Augsburku, Pablo de Sarasate v Pamploně, Flame v Paříži, Maxe Rostala v Berlíně a dalších. Sólově vystupuje s renomovanými orchestry v ČR i v zahraničí (Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Hamburští symfonikové, Nagojská Filharmonie, Symfonický orchestr Navarra, Záhřebská Filharmonie). Vystoupil na festivalech Les Heures Romantiques au Pays de Monthodon, Lange Nacht der Musik ve Vídni, Les Journées Romantiques du Vaisseau Fantôme v Paříži, Shafran Festival na zámku Waldenburg, Pražské Jaro, Chopinův festival v Mariánských Lázních, Pražské hudební slavnosti a dalších. Účinkoval v řadě Avro Klassiek v holandské Concertgebouw a v cyklu Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii. Ve  Francii bylo vydáno jeho debutové CD s klavíristou Frédéricem Lagardem. V roce 2011 nahrál s Pražským komorním orchestrem bez dirigenta čtyři houslové koncerty Františka Bendy. Natočil snímky pro Český rozhlas, BBC Radio 3, ORF, Radio 4 Netherlands, RadioClassic France, Rumunský rozhlas a japonskou televizi NHK.

Lucie Vagenknechtová
Lucie Vagenknechtová / soprán

Sopranistka Lucie Vagenknechtová ab­sol­vovala v roce 2012 konzervatoř v Pardubicích ve třídě Miloslava Stříteského a pokračovala ve stu­diu zpěvu na Akademii múzických umění v Praze pod vedením Ro­mana Janála, které ukončila v roce 2019. Z pě­vecké soutěže A. Dvořáka v Kar­lových Varech si odnesla 2. cenu v roce 2017. V opeře debu­to­vala v Divadle F. X. Šaldy v Li­berci a to rolí Papageny (Mozart Kou­zelná flétna). Vystupuje ve Slezském divadle Opava v titulní roly Chytračky (Orff Chytračka) a v Severočeském divadle v Ústí nad Labem (Kouzelná flétna, Smetana Libuše). V Plzni v di­vad­le J. K. Tyla ztvárnila roli Zdeňky v Janáč­kově Zápisníku zmizelého. Byla hostem Národního divad­la v roli Zerliny (Mozart Do­n Giovanni letní stagiona). V rámci své koncertní činnosti spolu­pracovala s Ko­morní filharmonií Pardubice, Filharmonií Hradec Králové, orchestrem Severočeského divadla opery a baletu, Moravskou filharmonií Olomouc ad. V minulém roce si odbyla mezi­národní debut v Janáčkově Glagolské mši s Lon­don Symphony Orchestra pod taktovkou Kazushi Ono.

Barbora de Nunes-Cambraia
Barbora de Nunes-Cambraia / alt

Mezzosopranistka Barbora de Nunes-Cambraia, nominovaná na Cenu Thálie 2016, získala hudební vzdělání na pražské a plzeňské konzervatoři a na řadě mistrovských kurzů. Své vzdělání si doplnila studiem jazyků na Univerzitě Karlově. Vystupuje pravidelně po celé republice, absolvovala turné po Brazílii, Japonsku, Thajsku, Izraeli, Francii, Německu, Polsku, spolupracuje se světovými a českými dirigenty a orchestry. Nahrála několik CD: Amor eterno s operními áriemi 19. a 20. století (2009) a Umění milovati s hudbou Zdeňka Zahradníka; Písně Almy Mahlerové pod vedením Zdeňka Mácala (2011) a za doprovodu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK; A Tribute to the Jewish Soul s Schulhoffovou Symfonií pro alt a orchestr Menschheit a Mahlerovými Písněmi o mrtvých dětech (2015). V roce 2017 symfonickou fantazii Žítkovská bohyně na profilovém disku J. Vičara Cesta k slunci; a v témže roce písňový cyklus The Magic Wheel of the Zodiac australské skladatelky M. Brandman. Od září 2015 působí jako pedagog na konzervatoři v Teplicích. Vedla Mistrovské kurzy na v izraelském Akku.

Jaroslav Březina / tenor
Jaroslav Březina / tenor

absolvoval Pražskou konzervatoř u Zdeňka Jankovského, soukromě se pak dále zdokonaloval u Václava Zítka. Koncertní činnost Jaroslava Březiny je nesmírně bohatá, především pak v projektech barokního a klasického repertoáru a to na koncertních pódiích v České republice, Rakousku, Norsku, Itálii, Německu, Francii, Španělsku ale i Japonsku. Od roku 1993 je sólistou opery Národního divadla, kde vytvořil bezpočet rolí českého i světového repertoáru. Ze zahraničních operních domů jmenujme alespoň uznávaný Teatro Real v Madridu. Spolupracoval s významnými dirigenty světového renomé i významnými orchestry v čele s Českou filharmonií. Pro Deutsche Gramophon natočil CD Rybovy České mše vánoční. Jako sólista se podílel také na nahrávce Zelenkovy korunovační opery Sub olea pacis et palma virtutis pro společnost Supraphon, která získala Cannes Classical Awards za rok 2002. Účinkuje na mezinárodních hudebních festivalech a spolupracuje s Českou televizí.

Martin Gurbaľ
Martin Gurbaľ / bas

Basista Martin Gurbal´vystudoval zpěv na konzervatoři v Košicích u Ľudmily Šomorjaiové. V Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech (1996) se stal absolutním vítězem. Po svém prvním angažmá v opeře Státního divadla Košice je od roku 2001 sólistou opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Současně hostuje na dalších operních scénách – v Národním divadle v Praze, Národním divadle v Brně, ve Slovenském národním divadle v Bratislavě aj.. Operní repertoár M. Gurbaľa zahrnuje víc než 25 rolí basového oboru. Za roli Dona Giovanniho získal nominaci na cenu Thálie za rok 2007. Spolupracuje se Slovenskou filharmonií, Státní filharmonií Košice, Státním komorním orchestrem Žilina, Janáčkovou filharmonií v Ostravě a dalšími předními orchestry.

Ars Brunensis
Ars Brunensis / sbor

Ars Brunensis je smíšený pěvecký sbor, který je aktivní již skoro čtyři desítky let. Je ceněn pro svou vysokou uměleckou úroveň, především na poli interpretace hudebních děl období baroka. Činnost Ars Brunensis však nepokrývá pouze tuto oblast vážné hudby. Sbor se také podílí na realizacích projektů jiných hudebních žánrů, jako např. jazz, folklór, muzikál, alternativa apod. Ars Brunensis koncertuje pravidelně u nás i v cizině, je zván na hudební festivaly, spolupracuje s významnými soubory a umělci, divadly a kulturními institucemi v Česku i v zahraničí. Od roku 2000 je sbormistrem Dan Kalousek. V posledních letech účinkuje Ars Brunensis také v operních či muzikálových představeních. Sbor se podílel již na více než dvou desítkách CD nahrávek, řadu jeho vystoupení zaznamenal rozhlas nebo televize.

Dan Kalousek
Dan Kalousek / sbormistr

Dan Kalousek vystudoval konzervatoř v Brně v oboru kompozice a dirigování. Obor dirigování orchestru pak absolvoval na Hudební fakultě JAMU Brno. V letech 2006 - 2008 studoval na Hochschule für Musik und Theater Leipzig a Weimar, v rámci mistrovských kurzů se setkal s dirigenty Kurtem Masurem, Fabiem Luisim či Zsoltem Nagym. Jako sbormistr Ars Brunensis Chorus provedl s tímto tělesem řadu koncertů u nás i v zahraničí. Pracoval na projektech s Jiřím Pavlicou, skupinou Jablkoň a mnoha dalšími. Dále spolupracoval s tělesy jako Jenaer Madrigalkreis, Bohemiachor, sborem Letní školy barokní hudby, Brněnským akadickým sborem a řadou komorních orchestrů a sborů. Od roku 2003 jako hostující dirigent Městského divadla Brno nastudoval a řídil řadu titulů. V současné době působí jako hudební šéf Městského divadla Brno. Vyučuje také na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.

Filharmonie Hradec Králové
Filharmonie Hradec Králové

Filharmonie Hradec Králové byla založena v roce 1978. Od vzniku České republiky (1. 1. 1993) nese orchestr název Filharmonie Hradec Králové. Významné období uměleckého rozkvětu tělesa je spojeno se jménem Františka Vajnara, který pracoval jako šéfdirigent s orchestrem nepřetržitě od roku 1991 až do roku 2001. V letech 2001-2012 působil na postu šéfdirigenta tělesa Ondřej Kukal. Od sezony 2012-2013 je šéfdirigentem FHK Andreas Sebastian Weiser. FHK vystoupila na pódiích významných koncertních síní Evropy, účinkovala v Belgii, Francii, Itálii, Německu, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Španělsku a Švýcarsku. Dosaženou interpretační kvalitu orchestru dokumentují CD nahrávky pro tuzemské i zahraniční společnosti nebo Český rozhlas. FHK účinkuje na významných festivalech (Mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl, Mezinárodní hudební festival Janáčkovy Hukvaldy aj.)

Jaromír Michael Krygel
Jaromír M. Krygel / dirigent

Dirigent Jaromír M. Krygel je od roku 2009 rezidenčním dirigentem Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci. Absolvoval Konzervatoř v Ostravě a JAMU v Brně obor dirigování ve třídě dirigenta Stanislava Macury. V roce 1997 byl jedním z nejmladších účastníků světové dirigentské soutěže Concours International de Jeunes Chefs d'Orchestre de Besancon. Opakovaně se zúčastnil mistrovských interpretačních kurzů Bachakademie v Praze a Internaationale Bachakademie ve Stuttgartu. Spolupracoval s řadou orchestrů (např. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Filharmonie Brno, Janáčkova filharmonie Ostrava, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Štátna filharmónia Košice, Štátny komorný orchester Žilina ad). Hostoval ve Francii, Německu, Itálii, Dánsku, Švédsku a Švýcarsku. V roce 2009 byla navázána spolupráce s TV Noe, pro niž nastudoval řadu oratorních děl, která byla natočena a odvysílána v přímém televizním přenosu.