Účinkující

Iwona Hossa
Iwona Hossa / soprán

Sopranistka Iwona Hossa studovala na Hudební akademii v Poznani u prof. Ewy Wdowické.Je vítězkou Grand Prix mezinárodní pěvecké soutěže Marie Callas v Athenách. Vedle toho je laureátkou řady dalších soutěží (Nowy Sącz, Konstanz, Hannover). Debutovala rolí Violetty ve Velkém divadle v Poznani. Vedle toho pravidelně zpívá i v dalších polských i zahraničních operních domech. Spolupracovala s řadou předních dirigentů (David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, Gabriel Chmura, Charles Dutoit, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit, ad.). Podílela se na řadě nahrávek pro významné labely (EMI, Naxos). V roce 2011 obhájila titul Ph.D. v oblasti hudebního umění. Působí jako pedagog v Poznani.

Anna Lubańska
Anna Lubańska / mezzosoprán

Altistka Anna Lublańska studovala na Hudební akademii Fryderyka Chopina ve Varšavě pod vedením Krystyny Szostek-Radkowe (1994). Už jako studentka vystupovala doma i v zahraničí. V roce 1994 se stala vítězkou Ada Sari Vocal Competition v Nowym Sączu a lareátkou soutěží v Paříži a Bruselu. Od roku 1993 spolupracuje s Velkým divadlem – Polskou národní operou ve Varšavě, kde vytvořila již řadu rolí. Vedle toho vystupuje jako sólistka v koncertních filharmonických programech. Spolupracuje s řadou vynikajících dirigentů, jako je kupř. Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jacek Kaspszyk, Marc Minkowski, Jan Krenz, Stanisław Skrowaczewski a Placido Domingo. Známá je i jako interpretka písňového repertoáru (Schubert, Schumann, Brahms, R. Strauss, Schönberg, Mahler, Moniuszko, Karłowicz, Szymanowski, Poulenc ad.)

Rafał Bartmiński / tenor
Rafał Bartmiński / tenor

Tenorista Rafał Bartmiński je absolventem pěvecké a herecké fakulty Hudební akademie Karola Szymanowského v Katovicích ve třídě profesora Eugeniusze Sąsiadka. Je držitelem 3. místa na 11. ročníku pěvecké soutěže Ady Sari v Novém Sączi. V roce 2007 získal 2. místo a řadu dalších cen na 6. mezinárodní pěvecké soutěži Stanisława Moniuszka ve Varšavě. Ještě během studií zahájil intenzivní koncertní činnost.Na operní scéně debutoval v roli Lenského v Čajkovského Evženu Oněginovi v režii Macieje Pruse (Velké divadlo - Národní opera, 2002). Od té doby s touto scénou spolupracuje nepřetržitě a ztvárnil řadu tenorových rolí: Tamino v Mozartově Kouzelné flétně, Jontek v Halce a Stefan v Moniuszkově Strašidlech, Ismaele ve Verdiho Nabuccovi, Boris v Janáčkově Kátě Kabanové, Pinkerton v Pucciniho Madame Butterfly, Bláznivá žena v Brittenově Curlevově řecei a Tambur v Bergově Wozzeckovi. Posledně jmenovanou rolí debutoval v moskevském Velkém divadle pod taktovkou Theodora Currentzise. Je velmi aktivní i koncertně i jako přední interpret tenorových partů v oratoriích Krzysztofa Pendereckého. Je známý i jako činoherní herec.

Piotr Nowacki
Piotr Nowacki / bas

Basista Piotr Nowacki absolvoval Hudební akademii Grażyny i Kiejstuta Bacewiczówých v Łodzi. Je sólistou Velkého divadla – Národní opery ve Varšavě. Vystupuje i v operních domech v Krakově, Bytomi a Krynici. Je finalistou či laureátem řady významných soutěží ( Vídeň, Filadelfie). Vystupoval v rámci významných operních festivalů (Edinburgh, Wiesbaden, Puerto Rico, Granada). Spolupracoval s operními domy v Lodži, Krakově, Vroclavi, Gdaňsku, Bruselu, Mnichově, Antverpách, Bologni a Benátkách.

Orchestr a sbor filharmonie Karola Szymanowského Krakov
Orchestr a sbor filharmonie Karola Szymanowského Krakov

Filharmonie Karola Szymanowského Krakov pracuje kontinuálně od roku 1945 a patří mezi nejlepší polské orchestry. Prvním šéfdirigentem byl Zygmunt Latoszewski. S orchestrem však spolupracovala řada vynikajících dirigentů: Valerian Bierdiayev, Bohdan Wodiczko, Stanisław Skrowaczewski, Witold Rowicki, Andrzej Markowski, Henryk Czyż, Jerzy Katlewicz, Tadeusz Strugała, Gilbert Levine, Vladimir Ponkin, Tomasz Bugaj, Jan Krenz, Paweł Przytocki či Michał Dworzyński. V letech 1988–1990 byl uměleckým ředitelem orchestru Krzysztof Penderecki. Orchestr vystupoval po celém světě. V každé sezoně nastuduje 50 programů symfonické a oratorní hudby od 18. století po současnost.

Filharmonický smíšený sbor Krakov zahájil svoji činnost v roce 1945. Od roku 1950 pracuje jako zcela profesionální těleso. Po celou dobu činnosti interpretuje na nejvyšší úrovni oratorní sborové party a skladby a cappella od 17. století po hudbu zcela současnou. Sbor vystupuje na předních polských festivalech (Wratislavia Cantans, Varšavská jeseň, Gaude Mater Częstochowa) a je stálým hostem světových festivalů (Festival de La Chaise-Dieu, Sagra Musicale Umbra, Edinburgh Festival, Festival van Vlaanderen, Biennale di Venezia, Festival Internazionale de Baalbeck, Festival d’art Sacré de Paris ad.). Od roku 2009 je sbormistryní Teresa Majka-Pacanek.

Alexander Humala / dirigent
Alexander Humala / dirigent

Dirigent Alexander Humala studoval sbormistrovství na Běloruské státní hudební akademii v Minsku a symfonické dirigování na konzervatoři v Rotterdamu. Své znalosti prohluboval na mistrovských kurzech, kde studoval pod vedením takových pedagogů, jako jsou Collin Metters, Jurij Simonov a Jorma Panula. V roce 2010 získal prestižní Huygensovo stipendium. V rámci stipendijního programu L. Kirklanda studoval kulturní management na Jagellonské univerzitě v Krakově (2019-2020). V roce 2003 debutoval s Komorním orchestrem Běloruské hudební akademie. V témže roce vystoupil s Mladým běloruským symfonickým orchestrem, poté natočil mezinárodní debut s Litevským státním symfonickým orchestrem a byl pozván k hostování s Orchestra Giovanile della Saccisica. V letech 2009 a 2012 absolvoval v rámci stipendijního programu "Gaude Polonia" dirigentské stáže ve Vratislavské opeře a Národní filharmonii ve Varšavě, v letech 2014-2016 byl asistentem dirigenta v Národním symfonickém orchestru Polského rozhlasu v Katovicích, v letech 2013-2019 působil jako hlavní dirigent běloruského souboru Capella Sonorus. V letech 2017 až 2021 byl dirigentem Ruské národní filharmonie.

Markéta Janoušková
Markéta Janoušková

Pro svou mimořádnou uměleckou všestrannost je houslistka Markéta Janoušková žádanou sólistkou a komorní hráčkou. Odborná kritika oceňuje její živočišnou interpretaci, sametový tón a technickou virtuozitu, ale i inteligentní dramaturgie s přesahem. Díky rodinným kořenům se Markéta hojně inspiruje v lidové hudbě. Je členkou Mirage Quartett Berlin, Trio Crogiolo, Ensemble Vitti a uměleckou vedoucí projektu FolkloreClassic. Pravidelně vystupuje na koncertech v rámci mezinárodních festivalů po celé Evropě i zámoří.     Markéta patří k nejproduktivnějším umělcům klasické hudby v oblasti nahrávací činnosti. Na kontě má několik sólových a komorních CD a pravidelně natáčí pro Deutschlandfunk Kultur, Českou televizi a Český Rozhlas. V roce 2022 byla nominovaná na prestižní cenu Ursula and Dwight Mamlok Award v sólové kategorii umělců do 35 let, kteří se systematicky věnují provádění soudobé hudby. Je členkou Nadace Miloslava Kabeláče a absolventkou prestižní Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně, kde v současné době žije.

Lucie Kaňková
Lucie Kaňková / soprán

Sopranistka Lucie Kaňková vystudovala hudební akademie v Bernu a Lucernu ve Švýcarsku. Od roku 2018 působí na českých i zahraničních operních scénách, kde ztvárnila mj. role Violetty, Susanny, Gildy, Poppey, Fiordiligi nebo Barčete. V červenci 2022 vystoupila na barokním operním festivalu ve Znojmě v koloraturní roli Raffaelle Haydnovy opery-oratoria Návrat Tobiáše i na navazujícím koncertním turné v roce 2023. Dále ji umělecké závazky zavedly do belgického Liège, kde debutovala coby Gilda. S touto rolí debutovala v červnu 2022 i ve Státní opeře v Praze, V září 2022 otevřela novou sezonu debutem v roli Violetty Valéry (La traviata) na jevišti Státní opery v Praze, kde zpívá roli Gildy ve Verdiho Rigolettovi. Při koncertním provedení opery Lucia di Lammermoor se zde představila v titulní roli. I nadále pravidelně vystupuje jako Královna noci v Mozartově Kouzelné flétně v pražském Stavovském divadle. V květnu ji měli diváci možnost spatřit jako Poppeu v Monteverdiho opeře Korunovace Poppey na festivalu Musica Bayreuth s plzeňskou produkcí této opery. Ve slovenských Košicích nastudovala novou produkci Kouzelné flétny, opět jako Královna noci, v červnu 2023 se tamtéž představila v titulní roli Anny Boleny v Donizettiho stejnojmenné opeře. V nejbližší době ji čekají vystoupení v Praze v rolích Gildy, Violetty, Královny noci, v ND Brno se na podzim 2023 představí jako Terinka v Dvořákově opeře Jakobín a dále se vrací do Liège, aby ztvárnila role Královny noci a První žínky v Dvořákově Rusalce.

Lucie Kaňková je vítězkou karlovarské pěvecké soutěže Antonína Dvořáka z roku 2016 a dále, mimo jiné, zvítězila v roce 2021 ve světové pěvecké soutěži Nomea a v létě 2022 se stala i vítězkou mezinárodní pěvecké soutěže Mimas Music Festival v Itálii.

Sylva Čmugrová
Sylva Čmugrová / alt

Sylva Čmugrová v letech 1985–1991 studovala hru na klavír na pražské konzervatoři. V roce 1989 zároveň na stejné škole začala studovat druhý obor – zpěv pod vedením prof. Jiřiny Markové. Po ukončení konzervatoře v r. 1993 pokračovala ve studiu zpěvu na Akademii múzických umění v Praze ve třídě prof. Magdaleny Hajóssyové, kde v r. 1998 studium úspěšně završila. Zúčastnila se řady mistrovských kurzů v České republice, Itálii a Lichtenštejnsku. Je laureátkou mezinárodních pěveckých soutěží A. Dvořáka v Karlových Varech, E. Destinnové v Českých Budějovicích, Motorola v Ženevě, Královny Sonji v Oslu a  As.Li.Co . v Miláně. Od sezony 1996/1997 byla sólistkou Státní opery Praha (SOP), kde se představila jako Janáčkova Varvara (Káťa Kabanová), Fjodor (Boris Godunov), Olga (Evžen Oněgin), Orlowski (Netopýr), Dorabella (Cosí fan tutte), Siebel (Faust), Maddalena (Rigoletto),Mercedes (Carmen), Grimgerde (Valkýra), Flora (Traviata), 2. dáma (Kouzelná flétna), 2. žínka (Rusalka), Pavlína (Piková dáma), Berta (Lazebník Sevillský) aj. Od roku 2012 je sólistkou Opery Národního divadla v Praze (ND). Účastnila se také několika turné SOP a Opery ND  po Japonsku a Koreji. Jako host rovněž vystupovala v plzeňském Divadle J. K. Tyla (Niklas - Hoffmannovy povídky, Kolombína - Busoniho Harlekýn), v Hudebním divadle Karlín (Helena - Polská krev), v Ústí nad Labem (Cherubín - Figarova svatba) a v Mozart Opeře. V Divadle F. X. Šaldy v Liberci nastudovala Rosinu (Lazebník Sevillský), Charlotte (Werther), Suzuki (Madame Butterfly), Orfea (Orfeus), Lišáka (Liška Bystrouška) aj. Rovněž se věnuje koncertní a oratorní činnosti doma i v zahraničí (Kanada, Japonsko, Itálie, Francie, Švýcarsko, Německo, Španělsko, Polsko, Litva aj.). V lednu 2017 vystoupila v Japonsku s Pardubickou filharmonií v Beethovenově 9. symfonii. V březnu 2017 zpívala v pražské světové premiéře Ecce hommo José Cury.  Spolupracuje s předními hudebními tělesy (FOK, Česká filharmonie, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Hradec Králové, Musica Florea, Capella Regia Praha či Collegium 1704) a též s Českým rozhlasem.

Tomáš Kořínek
Tomáš Kořínek / tenor

Tenorista Tomáš Kořínek absolvoval brněnskou konzervatoř a JAMU. Již při svých studiích působil jako stálý host opery Divadla J. K.Tyla v Plzni, kde je od roku 2004 ve stálém angažmá. Je držitelem mnoha ocenění ze soutěží doma i v zahraničí. V roce 2004 se objevil v širší nominaci na Cenu Thálie za ztvárnění role Pedrilla (Únos ze serailu)  v divadle J. K. Tyla, dále v roce 2009 za Števu ( Její pastorkyňa) v divadle J. K. Tyla, v roce 2010 za roli Dona Ramira (Popelka) v Národním divadle Brno a  2017 se objevil opět v širší nominaci na cenu Thálie za mimořádné ztvárnění role Jakuba Jana Ryby ve stejnojmenné opeře Miroslava  Kubičky, kterou uvedla plzeňská opera ve světové premiéře. Pravidelně spolupracuje s Národním divadlem v Praze a Brně, divadlem F.X. Šaldy v Liberci a operou v Českých Budějovicích. T. Kořínek patří také mezi vyhledávané interprety barokní hudby.

Jiří Přibyl
Jiří Přibyl / bas

Basista Jiří Přibyl studoval zpěv soukromě u Václava Zítka. V roce 1996 se stal členem sboru Národního divadla v Praze. Zde dostal i sólové příležitosti. První velkou rolí, kterou zaujal, byl Banco ve Verdiho Macbethovi v Divadla F .X. Šaldy v Liberci. Hostoval ve Státní opeře v Praze a na operních scénách v Ostravě, Opavě, Plzni a Brně. Jeho repertoár obsahuje nejen tituly operní, ale věnuje se též interpretaci oratorních děl. V současné době je sólistou Moravského divadla v Olomouci. V roce 2014 obdržel cenu Thálie.

Akademický sbor Žerotín
Akademický sbor Žerotín

Sbor byl založen v roce 1880 v Olomouci a záhy po svém vzniku se stal jedním z nejdůležitějších organizátorů národního kulturního života na území Moravy. Pořádal koncerty, operní představení a spolupracoval s předními českými umělci (např. J. B. Foerster, E. Destinnová aj.), nejvýznamnější však byla spolupráce s Dvořákem, který několikrát osobně Žerotín řídil, svěřil mu první české provedení některých svých děl a dedikoval mu kantátu Svatá Ludmila. Zásluhou činnosti Žerotína vznikla v Olomouci také hudební škola a symfonický orchestr – dnešní Moravská filharmonie. V současné době má sbor asi 35 členů, základní obsazení je však rozšiřováno o další zpěváky podle umělecké náročnosti interpretovaných děl. Repertoár sboru zahrnuje tvorbu všech slohových období, stejně jako úpravy spirituálů, lidových i populárních písní. Významnou část repertoáru tvoří díla českých autorů 20. století. Kromě mnoha koncertů v České republice vystupoval sbor na mnoha evropských scénách. Akademický sbor Žerotín vede sbormistr Pavel Koňárek.

Czech Virtuosi
Czech Virtuosi

Komorní orchestr Czech Virtuosi (umělecký vedoucí Karel Procházka), zahájil svoji koncertní činnost před více než dvaceti lety. Během svého působení odehrál stovky koncertů zahrnujících díla světových mistrů komorní, symfonické, duchovní i operní hudby, a to od baroka až po současnost. Doménou orchestru i přesto zůstává tvorba W. A. Mozarta. Kromě řady koncertů ve Vídni, například ve slavném Konzerthausu či Schönbrunnu, lze však Czech Virtuosi slyšet i ve vzdálenějších koutech světa. Již třikrát absolvovali koncertní turné po Japonsku a každoročně jsou zváni na hudební festivaly v Nizozemí, Itálii nebo Španělsku. Vyzdvihnout lze také jejich účast na Festivalu české hudby ve francouzském Dijonu v roce 2015 a 2017, v lednu 2019 v Caen, v březnu 2019 provedli Czech Virtuosi Dvořákovo Stabat Mater ve Vídni. Doma se soubor účastní tuzemských festivalů, vystupuje v pražském Rudolfínu a pořádá své vlastní koncerty v Brně. Tradicí se zde již staly Tříkrálové koncerty s Hradišťanem v katedrále svatého Petra a Pavla.

Jaromír Michael Krygel
Jaromír M. Krygel / dirigent

Dirigent Jaromír M. Krygel je od roku 2009 rezidenčním dirigentem Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci.  Absolvoval konzervatoř v Ostravě a JAMU v Brně obor dirigování ve třídě dirigenta Stanislava Macury. V roce 1997 byl jedním z nejmladších účastníků světové dirigentské soutěže Concours International de Jeunes Chefs d'Orchestre de Besancon. Opakovaně se zúčastnil mistrovských interpretačních kurzů Bachakademie v Praze a Internationale Bachakademie ve Stuttgartu. Spolupracoval s řadou orchestrů (např. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Filharmonie Brno, Janáčkova filharmonie Ostrava, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Štátna filharmónia Košice, Štátny komorný orchester Žilina ad). Hostoval ve Francii, Německu, Itálii, Dánsku, Švédsku a Švýcarsku. V roce 2009 byla navázána spolupráce s TV Noe, pro niž nastudoval řadu oratorních děl, která byla natočena a odvysílána v přímém televizním přenosu.

Gabriela Eibenová
Gabriela Eibenová / soprán

Sopranistka Gabriela Eibenová je renomovanou zpěvačkou v oblasti interpretace staré hudby. Vystudovala Pražskou konzervatoř, teorii a provozovací praxi staré hudby na Masarykově univerzitě a historickou interpretaci na JAMU. Se svým manželem, varhaníkem a dirigentem Adamem Viktorou, založila hudební soubor Ensemble Inégal, který se profiluje především jako propagátor díla českého barokního skladatele Jana Dismase Zelenky. Zpívala téměř v celé Evropě, v Izraeli, Libanonu i Japonsku. Na svém kontě má více než 40 CD nahrávek. Působí jako lektorka zpěvu na mistrovských kurzech specializovaných na interpretaci staré hudby. Je zakladatelkou festivalu Rosa Bohemica, jenž pomocí hudby oživuje a rozeznívá prostory se silným geniem loci.

Lenka Cafourková Ďuricová / soprán
Lenka Cafourková Ďuricová / soprán II

Sopranistka Lenka Cafourková Ďuricová vystudovala zpěv na Janáčkově akademii múzických umění v Brně u profesorky Natálie Romanové-Achaladze. Své pěvecké vzdělání si během studií rozšířila na Mistrovských pěveckých kurzech u Petra Dvorského, Gabriely Beňačkové a Reginy Renzowé Jürgens. Již během studia byla v roce 2010 vybrána jako sólistka prestižního koncertu mladých talentů „Morgenstern“ ve Vídni. O rok později již hostovala v Národním divadle v Brně jako Pamina v české pohádce „Papageno hraje na kouzelnou flétnu“ (podle slavné Mozartovy opery). V rámci studia ztvárnila roli Popelky ve „Veselohře na mostě“ od Bohuslava Martinů, roli Angeliky v opeře „Suor Angelica“ Giacoma Pucciniho a roli Mařenky v „Prodané nevěstě“ Bedřicha Smetany. S tou úspěšně debutovala v roce 2013 v Moravském divadle v Olomouci, kde jí dramaturgie nabídla i ztvárnění postavy Vendulky v další Smetanově opeře „Hubička“ (2015). Z dalších úspěšných operních inscenací jmenujme ještě postavu La Folie komické opery „Platée“ francouzského barokního skladatele Jeana Philippa Rameau na Hudebním festivalu Znojmo (2014). Za tuto postavu byla dokonce jmenována v širší nominaci na cenu Thálie. O dva roky později na stejném hudebním festivalu zazářila po boku Adama Plachetky jako Zerlina v Mozartově opeře „Don Giovanni“. Lenka Cafourková Ďuricová se věnuje bohatě i koncertní činnosti. Je laureátkou Písňové soutěže Bohuslava Martinů v Praze. Rovněž je vyhledávanou interpretkou hudby starých Mistrů. Od roku 2011 trvale spolupracuje s „Czech Ensemble Baroque“ (zabývající se stylovou interpretací starších slohových období), od roku 2015 s vokálně- instrumentálním souborem „Ensemble Inégal“ a od roku 2017 rovněž s pražským barokním orchestrem „Collegium 1704". S těmito tělesy již natočila několik CD. K jejím uměleckým úspěchům patří také koncertní tournée v Číně (2016) a sólový debut na Pražském jaru (2017).

Václav Karel Jeřábek / bas
Václav Karel Jeřábek / bas

Václav Jeřábek je rodák z Třeště, kde studoval hru na klavír, flétnu a trubku. Zde se rovněž začal věnovat zpěvu. V roce 2009 se stal členem operního souboru Janáčkova divadla v Brně a v roce 2011 členem Českého filharmonického sboru Brno. Téhož roku začala jeho spolupráce s dirigentem Romanem Válkem a Czech Ensemble Baroque, v níž pokračuje i v současnosti. V roce 2012 se účastnil Letní školy barokní hudby v Holešově. V tomto vzdělávání pokračoval i v následujících letech, což vyústilo v řadu sólových výstupů na závěrečných koncertech, masterclass s Adamem Plachetkou či hodiny u Jeana-Francoise Lombarda. V roce 2014 zahájil dodnes trvající spolupráci s Adamem Viktorou a Ensemble Inégal. V roce 2018 spolupracoval s Tomášem Hanzlíkem a Ensemble Damian a také s Collegium Marianum, s nimiž jej pojí společné projekty i v současnosti. O rok později zahájil spolupráci s Cappella Marianna, v níž také pokračuje i nyní. V roce 2020 vystupoval v Divadle Josefa Kajetána Tyla, a to v opeře Korunovace Poppey od Claudia Monteverdiho. Od roku 2021 spolupracuje s dirigentem Jaroslavem Martináskem. V roce 2022 měl tu čest si zazpívat ve Švýcarsku s Gstaad Festival Orchestra pod vedením dirigenta Jaapa van Zwedena na festivalu Gstaad Menuhin Festival. Od roku 2022 vystupuje v ansámblu Le nuove musiche s uměleckým vedoucím Jakubem Mitríkem. Každoročně ho lze vidět i na koncertech s dirigentem Zdeňkem Klaudou a L'Armonia Terrena nebo s orchestrem Czech Virtuosi.

Cappella Ornamentata
Cappella Ornamentata

Capella Ornamentata, jehož název bychom mohli přeložit jako „kaple ozdobená“ nebo „zpěvy ozdobené“, založil v roce 2007 hráč na cink Richard Šeda. Hlavním posláním ansámblu je snaha o autentickou interpretaci převážně duchovní hudby 16. a 17. století a prezentace v České republice zatím méně známých dechových nástrojů jako je cink, sackbut (renesanční trombon) a dulcian. Jeho členové působí v renomovaných českých i zahraničních souborech staré hudby. Má na svém kontě řadu vystoupení na prestižních domácích i zahraničních festivalech. V České republice jsou to například festivaly Concentus Moraviae, Svatováclavský hudební festival, Letní slavnosti staré hudby, Lednicko-Valtický hudební festival a další. Ze zahraničních festivalů jmenujme Utrecht Music Festival, Tage der Alte Musik Regensburg, Uckemärkische Musikwochen a další. Do svých projektů zve i zahraniční hudebníky a prezentuje se v rozhlasovém a televizním vysílání (Terra Musica, záznamy z koncertů). Spolupracovali na tvorbě 2 CD s pražským vokálním ansámblem Cappella Mariana pod vedením Vojtěcha Semeráda. Jejich vlastní diskografie zahrnuje 3 nahrávky. „Da pacem Domine“ (2014) – hudba v českých zemích kolem roku 1620, „Ad Matrem venite“ (2019) – komorní hudba z kroměřížského archivu, a „Jako paprsek slunečního svitu“ (2021) – sólové CD Richarda Šedy za doprovodu bassa continua.

Richard Šeda
Richard Šeda / cink, umělecký vedoucí

Richard Šeda je rodák z Dačic. Absolvoval obor hra na trubku na Konzervatoři v Českých Budějovicích ve třídě Jiřího Pelikána. V roce 2005 zahájil své soukromé studium hry na cink na několika interpretačních kurzech v Praze a ve Francii u francouzské cinkenistky Judith Pacquier. Z jeho působení v mnoha zahraničních souborech staré hudby jmenujme například Concerto Copenhagen, Marini Consort Innsbruck, L´Arpa Festante München, Wiener Hofburgkapelle, Clemencic Consort Wien. V České republice spolupracuje například se soubory Czech Ensemble Baroque, Cappella Mariana, Collegium Marianum, Ensemble Inégal, Collegium 1704 a další. V roce 2007 založil vlastní soubor Capella Ornamentata se zaměřením na hudbu 16. a 17. století. Capella Ornamentata má na svém kontě 3 CD, řadu vystoupení na domácích i zahraničních pódiích a festivalech staré hudby a prezentuje se i v rozhlasovém a televizním vysílání.

Štěpánka Balcarová / trubka
Štěpánka Balcarová / trubka

Štěpánka Balcarová je česká jazzová trumpetistka a skladatelka. V roce 2012 dokončila magisterský program na prestižní polské Hudební akademii Karola Szymanovského v Katovicích v oboru jazzová trubka. Jazzovou skladbu a aranžování studovala později v Grazu pod vedením renomovaného skladatele a bandleadera Eda Partyky. V současné době žije v Praze, kde působí jako pedagog na Konzervatoři a VOŠ Jaroslava Ježka a na jazzové katedře HAMU. Štěpánka Balcarová je kapelnicí několika hudebních projektů. Je to především jazzový big band Concept Art Orchestra, septeto s polskou zpěvačkou Małgorzatou Hutek nebo nově založené česko- polské kvarteto vystupující s programem Emotions. Štěpánka Balcarová má na svém kontě několik autorských desek. Tři z nich obdržely české hudební ocenění  Anděl v jazzové kategorii: Štěstí (Radioservis, 2022), The Prague Six (Animal Music, 2015) a Light Year (Animal Music, 2012). Další tři alba byla na cenu Anděl ve stejné kategorii nominována: Life and Happiness of Julian Tuwim (Animal Music, 2017), Concept Art Orchestra za desky Vánoce dospělých (Animal Music, 2018) a 100 Years (Animal Music, 2020). Štěpánka Balcarová v minulosti realizovala autorské projekty nejen s vlastním orchestrem Concept Art Orchestra, ale také např. s německým big bandem Jazzkombinat Hamburg nebo se slovinským rozhlasovým big bandem RTV Slovenija.

Nikola Kołodziejczyk / klavír
Nikola Kołodziejczyk / klavír

Nikola Kołodziejczyk je polský jazzový pianista, skladatel a dirigent. Je absolventem jazzové katedry Hudební akademie Karola Szymanovského v Katovicích. Je kapelníkem Nikola Kołodziejczyk Orchestra, se kterým v roce 2014 vydal album Chord Nation. Toto album získalo polské hudební ocenění Fryderyk (obdobu českých cen Anděl) za nejlepší jazzový debut. Další album s tímto orchestrem Barok Progresywny získalo opět Fryderyka v kategorii Album roku. Nikola Kolodziejczyk je hlavní tváří progresivního tria Stryjo. Momentálně žije ve Warszawie, kde se stal vyhledávaným aranžérem pro nadžánrové obsazení orchestrů.

Jaromír Honzák / kontrabas
Jaromír Honzák / kontrabas

  Jaromír Honzák je český jazzový kontrabasista, který se na české jazzové scéně pohybuje již od 80. let. V roce 1989 obdržel Honzák stipendium z Berklee College of Music, kde studoval 3 semestry. Po návratu z USA navázal Honzák intenzivní kontakt s polskou jazzovou scénou, když jej jeho spolužák z Berklee Kuba Stankiewicz představil celé řadě polských jazzmanů. Je držitelem 5 žánrových cen Anděl v jazzové kategorii, které získal za svá sólová alba: Early Music, Uncertainty, Little Things, A Question To All Your Answers a Present Past. Žánr přesahuje dlouholetým členstvím v kapele Bratři Ebenové, v experimentujícím ansámblu Luboše Soukupa Points Septet nebo spoluprací s Ivou Bittovou. Věnuje se dlouhodobě pedagogické činnosti: Vyučoval hru na kontrabas a jazzovou improvizaci na dnešní Konzervatoři J. Ježka, kde poté mezi roky 2003 a 2011 vedl jazzové oddělení VOŠ, které pomáhal založit. Od roku 2011 vede nově založenou Katedru jazzové hudby na pražské HAMU.

Grzegorz Masłowski / bicí
Grzegorz Masłowski / bicí

Grzegorz Masłowski je polský bubeník, absolvent jazzové katedry Hudební akademie v Katovicích a v Krakově. Za své hráčské schopnosti byl v minulosti oceněný na mnohých polských i zahraničních soutěžích (španělský Getxo Jazz Festival, Jazz Juniors v Krakově, Jazz nad Odrą ve Wroclavi, Bielska Zadymka Jazzowa oraz Tarnów International Jazz Contest). Žije a působí především v Krakově, ale je vyhledávaným sidemanem napříč celým Polskem. V minulosti realizoval projekty s Piotrem Baronem, kapelou Organ Spot, s kvartetem Jaroslava Bothura, s Coherence Quartet, aj. Jako lektor se každoročně podílí na realizaci vokálního workshopu Voicingers polského zpěváka Grzegorze Karnase.

Kateřina Javůrková / horna
Kateřina Javůrková / horna

Kateřina Javůrková začala hrát na roh začala hrát v devíti letech u Tomáše Krejbicha v ZUŠ Na Popelce. Ve studiu pokračovala na Pražské konzervatoři ve třídě prof. Bedřicha Tylšara a na Akademii múzických umění v Praze u Zdeňka Divokého a Radka Baboráka. Během studií se zúčastnila stáže na Conservatoire Nationale Supérieur de Musique et Danse Paris ve třídě prof. Andrého Cazaleta. Je vítězkou mnoha mezinárodních interpretačních soutěží, avšak nejvýznamnějším úspěchem Kateřiny Javůrkové je 1. cena na Mezinárodní interpretační soutěži Pražské Jaro 2013 a získání 2. ceny v Mezinárodní soutěži ARD v Mnichově 2016. Je držitelkou ocenění Talent roku 2016 – Classic Prague Awards. V roce 2019 se stala první laureátkou Ceny Jiřího Bělohlávka. Od ledna 2014 působí v hornové skupině České filharmonie a v minulosti byla členkou PKF – Prague Philharmonia. Sólově vystupovala například s Českou filharmonií, PKF – Prague Philharmonia, Münchener Kammerorchester, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, NOSPR Katowice, se kterými v Praze premiérovala Koncert pro lesní roh Krzysztofa Pendereckeho.

Jaroslav Březina / tenor
Jaroslav Březina / tenor

Tenorista Jaroslav Březina se od dětství věnoval hře na housle a zpíval v Kühnově dětském sboru. Pražskou konzervatoř absolvoval u profesora Zdeňka Jankovského, soukromě se pak dále zdokonaloval u V. Zítka. V průběhu studia se stal členem vokální skupiny Dobrý večer kvintet. Je laureátem mezinárodních soutěží A. Dvořáka v Karlových Varech a M. Schneidera-Trnavského v Trnavě. Bohatá je jeho koncertní činnost. Pro svůj stylově čistý projev je vyhledávaným koncertním tenoristou zejména ve skladbách barokního a klasického repertoáru. Od roku 1993 je sólistou opery Národního divadla, kde vytvořil mnoho rolí domácího i světového repertoáru.

Janáčkův komorni orchestr
Janáčkův komorní orchestr

Janáčkův komorní orchestr vznikl v roce 1964 z předních hráčů Janáčkovy filharmonie Ostrava. Záhy se jeho uměleckého vedení ujal Zdeněk Dejmek, který svou strhující muzikalitou, stylovým cítěním a systematickou precizní prací přivedl orchestr k vynikající úrovni a vtiskl mu osobitou interpretační tvář. Název si soubor vybral podle nejvýznamnějšího českého skladatele první poloviny 20. století L. Janáčka, rodáka z nedalekých Hukvald, který vždy s tímto krajem vnitřně soucítil a čerpal z něj mnohé podněty pro svou hudbu. Repertoár souboru obsahuje skladby od baroka až po současnost, které odpovídají zvukovým možnostem dvanáctičlenného smyčcového orchestru, dnes však už není výjimkou jeho rozšíření o další nástroje. Špičková interpretace dovedla soubor opakovaně na festivalové koncerty doma i v zahraničí, kde účinkoval s významnými českými nebo zahraničními sólisty. Nahrávky tohoto souboru zaznamenaly vedle Českého rozhlasu nahrávací společnosti Supraphon, Panton, Riccordi, RCA-JVC, Crystal,Stylton a Slovart Records. V průběhu roku 2005 předal Zdeněk Dejmek štafetu uměleckého vedoucího houslistovi Jakubovi Černohorskému, který úspěšně vedl Janáčkův komorní orchestr již na jeho turné v Jižní Koreji v r. 2004. V následujících letech se orchestr účastnil řady domácích i zahraničních festivalů (např. Janáčkův máj, Janáčkovy Hukvaldy, Musica Sacra v Nitře, festivaly v Polsku, Holandsku, turné ve Španělsku a Itálii) a v roce 2009 opět vystoupil na Mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro. V roce 2011 vydal Janáčkův komorní orchestr nové profilové CD u prestižního britského vydavatelství Chandos Records s názvem Czech music for Strings se skladbami L. Janáčka, P. Haase a B. Martinů.

Jakub Černohorský / umělecký vedoucí
Jakub Černohorský / umělecký vedoucí

Houslista Jakub Černohorský absolvoval ostravskou konzervatoř ve třídě Prof.Vítězslava Kuzníka a Akademii múzických umění v Praze u Prof. Petra Messiereura. Úspěšně se zúčastnil několika interpretačních soutěží a sólově vystupoval s Janáčkovou filharmonií Ostrava, Filharmonií Hradec Králové, St.Gellert Festival Orchestra Szeged. Spolupracuje s Českým rozhlasem V letech 2000 – 2007 působil pedagogicky na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.V létě 2005 se zúčastnil Festivalu komorní hudby při Cleveland Philharmonic Orchestra ( Kent Blossom Festival,Ohio,USA) a v roce 2008 se stal koncertním mistrem Janáčkovy filharmonie Ostrava.Je členem smyčcového kvarteta Benda Quartet

Jiří Habart / dirigent
Jiří Habart / dirigent

patří k nejmladší generaci českých dirigentů. Absolvoval Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži. Dirigování studoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Jakuba Kleckera, Tomáše Hanuse a sbormistrovství u prof. Blanky Juhaňákové. Je držitelem 5. místa Zoltán Kodály Conducting Competition v Maďarskem Debrecenu 2023, kde rovněž získal tři speciální ceny od Maďarské Státní opery Budapešť, Budafok Dohnányi orchestra Budapešt a Kodály Philharmonia Debrecen. Stal se také finalistou prestižní dirigentské soutěže Donatella Flick LSO Conducting Competition 2023 v Londýně a rovněž držitelem stipendia Bayreuther Festspiele 2014.

Od sezóny 2019/2020 je dirigentem operního souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde za dobu svého působení nastudoval více než deset baletního a operních představení. V aktuální sezóně připravuje Smetanovy Branibory v Čechách i Rossiniho Lazebníka Sevillského.

Spolupracoval s významnými zahraničními i tuzemskými orchestry jako London Symphony Orchestra, Kodály Philharmonia orchestra, Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů, Plzeňská filharmoniea Jihočeská filharmonie. Představil se na Mezinárodním operním a hudebním festivalu Janáček Brno 2018 a na 13. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha 2020.

V sezóně 2023/2024 ho čeká debut s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Poprvé se představí na festivalu Janáčkův máj s orchestrem Sinfonia Varsovia i na festivalu „Allegretto Žilina“ se Slovenskou filharmonií.

Milan Paľa / housle
Milan Paľa / housle

Slovenský houslista Milan Paľa je jednou z nejvýraznějších osobností současné hudební scény. Unikátnost jeho hry je nepřehlédnutelná a odborná veřejnost jej právem řadí mezi elitu světových interpretů mladé generace.Již během studia na Konzervatoři J. L. Belly v Banské Bystrici, později Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien a Janáčkově akademii múzických umění v Brně (JAMU) získával Milan Paľa řadu ocenění a nepřehlédnutelnou pozornost na mezinárodních evropských soutěžích. V té době se také pravidelně účastnil mezinárodních mistrovských kurzů v Curychu (Vladimir Spivakov, Jean Guillou), v soukromé třídě Semjona Yaroshevicha se zase seznámil s legendární ruskou školou Davida Oistracha. Byla to však spolupráce se skladateli, která měla dle jeho vlastních slov zásadní vliv na formování jeho hudebního projevu.Blízký vztah a úzká tvůrčí spolupráce se skladateli jako Jean Guillou, Jevgenij Iršai a František Gregor Emmert vyústila ke vzniku množství skladeb „šitých na míru“ mladému houslistovi, který mezitím rozšiřoval své interpretační schopnosti až k bodu, kdy jeho hra daleko přesáhla obvyklé limity.Jako houslista, který stejně mistrně ovládá i hru na violu, je v současnosti Milan Paľa vyhledávaným interpretem pro uvádění nových děl. Má za sebou velké množství premiér skladeb současných autorů (Jean Guillou, Jevgenij Iršai, František Gregor Emmert, Marián Lejava, Christophe Sirodeau, Erkki-Sven Tüür, Ádám Kondor, Ivan Josip Skender a další). V posledních letech se představil na několika prestižních pódiích v oblasti soudobé hudby, z nichž mezi nejvýznamnější patří ISCM World New Music Days 2013, 28. bienále Zagreb (2015), Arcus Temporum (Pannonhalma, Maďarsko), Melos- Ethos International Festival of Contemporary Music (Bratislava, Slovensko) či Hudební fórum Hradec Králové.

Lucie Silkenová
Lucie Silkenová / soprán

Sopranistka Lucie Silkenová se řadí k vyhledávaným českým operním pěvkyním. Studovala na pražském Gymnáziu J. Nerudy s hudebním zaměřením a pak následovala Hudební fakulta AMU, kde byl jejím pedagogem Ivan Kusnjer. Své pěvecké umění tříbila na mistrovských kurzech v Anglii, Španělsku, Německu a Rakousku. Už během studia na HAMU na sebe upozornila spoluprací s J. Suchým v divadle Semafor, ale i vystoupeními v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Účastnila se řady domácích a zahraničních interpretačních soutěží. Právě zde si jí všimli zástupci tří významných divadel (Národní divadlo Praze, Státní opera Praha a Státní divadlo Košice) a její vystoupení ocenili nabídkou hostování na tamních scénách. Dále hostovala v divadlech Teatro Regio Torino, F. X. Šaldy v Liberci, J. K. Tyla v Plzni, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě a spolupracuje s Komorní operou Praha na zahraničních turné (Japonsko, Španělsko, Francie, Německo, Švýcarsko). Neméně úspěšně si vede i v oblasti koncertní. Natočila několik nahrávek se společnostmi Navona Records, ArcoDiva a Český rozhlas.

Barbora de Nunes-Cambraia
Barbora de Nunes-Cambraia / alt

Mezzosopranistka Barbora de Nunes-Cambraia, nominovaná na Cenu Thálie 2016, získala hudební vzdělání na pražské a plzeňské konzervatoři a na řadě mistrovských kurzů. Své vzdělání si doplnila studiem jazyků na Univerzitě Karlově. Vystupuje pravidelně po celé republice, absolvovala turné po Brazílii, Japonsku, Thajsku, Izraeli, Francii, Německu, Polsku, spolupracuje se světovými a českými dirigenty a orchestry. Nahrála několik CD: Amor eterno s operními áriemi 19. a 20. století (2009) a Umění milovati s hudbou Zdeňka Zahradníka; Písně Almy Mahlerové pod vedením Zdeňka Mácala (2011) a za doprovodu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK; A Tribute to the Jewish Soul s Schulhoffovou Symfonií pro alt a orchestr Menschheit a Mahlerovými Písněmi o mrtvých dětech (2015). V roce 2017 symfonickou fantazii Žítkovská bohyně na profilovém disku J. Vičara Cesta k slunci; a v témže roce písňový cyklus The Magic Wheel of the Zodiac australské skladatelky M. Brandman. Od září 2015 působí jako pedagog na konzervatoři v Teplicích.

Tadeáš Hoza / baryton
Tadeáš Hoza / baryton

Tadeáš Hoza vystudoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně a od sezóny 2021/2022 nastoupil jako nejmladší sólista do operního souboru Národního divadla Brno. Je laureátem mnoha pěveckých soutěží, jako jsou například Žerotín Olomouc či Písňová soutěž Bohuslava Martinů v Praze. V roce 2018 získal 1. cenu v kategorii Junior, 2. cenu v kategorii Píseň a mnoho dalších vedlejších ocenění na prestižní Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V letech 2017/2018 absolvoval půlroční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni, kde získal mnoho cenných zkušeností pod vedením prof. Antona Scharingera. Aktivně se zúčastnil mistrovských pěveckých kurzů pod vedením slavných lektorů, jakými byli například Irini a Bryan Hymel, Thomas Steinhöfel, Siegrfried Gohritz, Irena Sylya nebo Deividas Staponkus. Vystupoval v Polsku, Bulharsku, Itálii, Rakousku, Rusku, Francii, Belgii či v Lucembursku. V rámci Komorní opery JAMU nastudoval několik rolí, např. Satana (Martinů: Slzy nože), Rytíře (Martinů: Mirandolina), Orfea (Gluck: Orfeo ed Eurydice) a Papagena (Mozart: Kouzelná flétna). Věnuje se také dobově poučené intepretaci barokní hudby ve spolupráci s Czech Ensemble Baroque Romana Válka, Ensemble Inégal Adama Viktory, Musica Florea Marka Štryncla či Collegium Vocale 1704 Václava Lukse. Na letní stagioně festivalu Hudba Znojmo ztvárnil v roce 2018 titulní roli Těla ve Sváru duše s tělem E. Cavalieriho a v roce 2019 se zde představil coby Velekněz v oratoriu Saul G. F. Händela. V roce 2021 zde pak úspěšně provedl roli Ježíše v oratoriu Soudný den G. P. Telemanna. Jeho současné působení zahrnuje účinkování v Národním divadle Brno (Mozart: Kouzelná flétna, Janáček: Liška Bystrouška, Bizet: Carmen, Teml: Kocour v botách, Martinů: Řecké pašije, Zámečník: Ferda Mravenec ̧ Puccini: Bohéma ad.), Moravském divadle Olomouc (Mozart: Così fan tutte, Hašler: Podskalák) a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (Taylor: Květiny pro paní Harrisovou, Křička: Bílý pán, Sondheim: Sweeney Todd). Věnuje se i vlastní koncertní činnosti a přibližuje operní žánr dětem na ZUŠ i širší veřejnosti v programu „Malý operní seminář“.

Ars Brunensis Chorus
Ars Brunensis Chorus / sbor

Ars Brunensis je smíšený pěvecký sbor, který je aktivní již skoro čtyři desítky let. Je ceněn pro svou vysokou uměleckou úroveň, především na poli interpretace hudebních děl období baroka. Činnost Ars Brunensis však nepokrývá pouze tuto oblast vážné hudby. Sbor se také podílí na realizacích projektů jiných hudebních žánrů, jako např. jazz, folklór, muzikál, alternativa apod. Ars Brunensis koncertuje pravidelně u nás i v cizině, je zván na hudební festivaly, spolupracuje s významnými soubory a umělci, divadly a kulturními institucemi v Česku i v zahraničí. Od roku 2000 je sbormistrem Dan Kalousek. V posledních letech účinkuje Ars Brunensis také v operních či muzikálových představeních. Sbor se podílel již na více než dvou desítkách CD nahrávek, řadu jeho vystoupení zaznamenal rozhlas nebo televize.

Moravská filharmonie Olomouc
Moravská filharmonie Olomouc

Moravská filharmonie patří k předním a nejstarším symfonickým orchestrům v České republice. Sídlí v historické metropoli Moravy a již 75 let funguje jako centrum hudebních aktivit v kraji. Na jejím uměleckém vývoji se podílely významné osobnosti české i světové hudební scény. Za všechny jmenujme například dirigenty Otto Klemperera a Václava Neumanna, houslisty Josefa Suka a Gidona Kremera či violoncellistu Pierra Fourniera.  Za dobu své existence si Moravská filharmonie Olomouc vytvořila mimořádně rozsáhlý a rozmanitý repertoár. Věnuje se především velkým tvůrcům světové hudby 19. a 20. století, propaguje však i soudobou českou a světovou hudební tvorbu, o čemž svědčí uvedení více než 250 novinek. Orchestr se rovněž řadí k autentickým interpretům klasiků české národní hudební kultury: Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. Moravská filharmonie Olomouc má bohatou diskografii a vystupuje na významných mezinárodních hudebních festivalech doma i v zahraničí. Především je kulturní institucí, která se zásadní měrou podílí na organizaci uměleckého a koncertního života v Olomouci a okolí.  Pořádá festivaly Dvořákova Olomouc a Mezinárodní varhanní festival Olomouc. Mezi její činnosti patří také řada vzdělávacích aktivit pro děti a mladé lidi. 

Marián Lejava
Marián Lejava / dirigent

Dirigent Marián Lejava je pětinásobným nominantem a dvojnásobným držitelem  Radio_Head Awards za album roku (2013 a 2016), dvou cen Hudobného fondu (Jána Levoslava Bellu 2003 a Frica Kafendu 2018). 2000-09 byl dirigentem VENI ensemble, v letech 2010-15 VENI Academy, kterého vznik inicioval. Od r. 2014 je hlavním dirigentem Prague Modern ensemble. Pravidelně spolupracuje s orchestry a operními domy na Slovensku, v České republice, Maďarsku, Německu a Francii. Premiéroval vice než 120 současných děl slovenských a světových skladatelů. Podílel se na 25ti CD pro firmu Naxos, Pavlík Records, Real Music House ad. Jeho skladby zazněly na domácích i zahraničních festivalech pro soudobou hubu (ISCM World New Music Days: Zagreb 2005, Košice 2013 a Tallin 2019, Varšavská jeseň 2006, Bienale musički Zagreb 2015 a i.). V letech 2006 a 2017 vyšla dvě autorská alba, druhé z nich realizoval s Metrum ensemble v Budapešti. Od r. 2014 pravidelně realizuje úpravy děl světového operního a symfonického repertoáru pro menší obsazení (2014 Rusalka, 2017 Liška Bystrouška, Beethoven a Schumann: houslové koncerty 2020 ad.). Od roku 2010 je pedagogem na VŠMU v Bratislavě, kde vyučuje skladbu a orchestrální dirigovaní. V letech 2018-20 byl externím pedagogem skladby na HAMU v Praze.

Terezie Fialová / klavír
Terezie Fialová / klavír

Terezie Fialová vystudovala hru na klavír /HAMU Praha a Hochschule für Musik und Theater Hamburg/, v mládi se věnovala i houslím. Je vyhledávanou sólistkou a komorní hráčkou. Je laureátkou soutěží v Itálii, Holandsku, Rusku a Švýcarsku. Zúčastnila se mistrovských kurzů pod vedením Menahema Presslera, Josepha Kalichsteina či Ferenze Radosze na Verbier Festival Academy a koncertovala v prestižní řadě pařížského Louveru, v Laeszhalle Hamburk či v Kennedyho centru ve Washingtonu. Jako členka klavírního tria Eben trio /R. Patočka - J. Bárta - T. Fialová/  natočila několik ceněných CD.  Premiérovali díla (nejen) soudobých autorů např. Benta Sōrensena, Eda Nesbita, Petra Ebena či Martina Smolky.  Terezie a Jiří společně zahráli v mnoha významých koncertních sálech v Praze, Českém Krumlově, Kutné Hoře, Košicích, Mnichově, Hamburku, Paříži, Istanbulu, Ankaře, Madridu, Jeruzalémě,  Bilbau, Newportu, Pekingu, Šanghaji či Soulu. V roce 2021 vydali úspěšné a kritikou ceněné  2CD kompletních Beethovenových Sonát pro violoncello a klavír u firmy Animal Music.

Terezie Fialová / klavír
Jiří Bárta / violoncello

Jiří Bárta patří ke špičce evropských violoncellistů, spolupracoval s předními symfonickými tělesy jako jsou London Symphony Orchestra, Berliner Symphoniker, Česká a Slovenská Filharmonie s dirigenty jako jsou Charles Dutoit, Gianiandrea Noseda, Maxim Shostakovich, Jiri Belohlávek a komorními kolegy jako jsou Dmitrij Sitkovetsky, Josef Suk, Antoine Tamestit, Quator Ebene, Vadim Repin, Konstantin Lifshitz ad. Komplet Bachových violoncellových suit natočil v průběhu let dvakrát, na kontě má nahrávky pro labely Supraphon, Hyperion, Arte Channel či se zpěvačkou Magdalenou Koženou album “Songs” pro Deutsche Gramophone. Bártovu disku s Kodályho sólovou sonátou udělil londýnský časopis The Gramophone “Editor’s Choice” Je uměleckým ředitelem mezinárodního festivalu komorní hudby v Kutné hoře (CZ). 

Barbora Perná / soprán
Barbora Perná / soprán

Barbora Perná vystudovala pražskou konzervatoř pod vedením Jiřiny Markové Krystlíkové a následně Akademii múzických umění v Praze ve třídě prof. Magdaleny Hajoossiové. Od roku 2006 hostovala v mnoha tuzemských divadlech. V divadle Antonína Dvořáka v Ostravě, J. K. Tyla v Plzni, F. X. Šaldy v Liberci, Slezském divadle v Opavě,  v divadle v Českých Budějovicích, Košicích či v Národním divadle v Praze. Barbora Perná je v současnosti hostem Národního divadla v Praze a od roku 2019 je stálou členkou sólistického ansámblu, Moravského divadla Olomouc. Zde nastudovala role Jenůfy ze stejnojmenné opery L. Janáčka, Fiordiligi v opeře Così fan tutte W. A. Mozarta, za kterou byla nominována na cenu Thalie v širší nominaci, roli Leonory (Fidelio) L. van Beethovena, Rusalku, Vitellii-La clemenza di Tito, nebo Judith-Modrovousův hrad-B. Bartók. Na svém kontě má řadu krásných rolí, jmenujme třeba Rusalku ze stejnojmenné opery A. Dvořáka, Lišku Bystroušku Leoše Janáčka, Mařenku z Prodané nevěsty B. Smetany, Dvořákovu Terinku, Massenetovu Sophii, Weberovu Agatu, Mozartovu Fiordiligi, Hraběnku, Paminu, Papagenu, či Zerlinu, Luoncavallovu Neddu, Wagnerovu Loru, Rachmaninovu Zemfiru a další. Za roli Rusalky získala cenu moravskoslezského kraje-cenu Jantar-v roce 2018. Perná je rovněž držitelkou ceny opavské Thalie v sezoně 2018-2019. Je laureátkou mnoha prestižních soutěží, například Imricha Godina ve slovenských Vráblích, či Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka. Vystupovala v Německu, Itálii, Francii, Rakousku, nebo třeba v Japonsku a v Číně. Aktivně se účastnila kurzů v Riva del Garda a nebo také kurzů svězoznámého tenoristy Josè Cury.

Jana Sýkorová
Jana Sýkorová / alt

Altistka Jana Sýkorová, sólistka Státní opery Praha od roku 1999, ztvárnila již řadu titulních rolí, kupř. v operách Carmen, Faidra, Orlando Furioso, Sloní muž a Mignon. V roce 2002 zaujal mezinárodní kritiku její výkon v premiéře opery Joseph Merrick zvaný Sloní muž v Nice, která byla zaznamenána i na DVD labelu Marco Polo. V témže roce převzala roli Carmen v Národním divadle po Dagmar Peckové a web Forum Opera ji roku 2008 označil za „jednu z nejzajímavějších současných Carmen“. V roce 2007 debutovala rolí Maddaleny ve Verdiho Rigolettovi v londýnské Královské opeře Covent Garden, kam se za rok vrátila s rolí Mercédès a jako cover titulní role v Carmen. Vystupuje i jako sólistka na symfonických koncertech po celém světě. Zvláště významné byly její koncerty s Gerdem Albrechtem, úspěšné bylo provedení Janáčkovy Glagolské mše s NHK v Tokiu pod taktovkou žijící legendy Charlese Dutoita a účast v realizaci Brahmsovy Altové rapsodie s Ingo Metzmacherem.

Tomáš Černý
Tomáš Černý / tenor

Tenorista Tomáš Černý hostuje na domácích i zahraničních operních scénách, z nejvýznamnějších jmenujme např. Staatstheater Nürnberg, Theater Basel, Opernhaus Zürich nebo Staatsoper Stuttgart. V zahraničí je Tomáš Černý považován za specialistu na český, zejména Dvořákův koncertní repertoár – kupř. nahrávka Dvořákova Requiem získala v roce 2011 prestižní japonské ocenění Tokusen. Je držitelem ceny Thálie 2000 za hlavní roli v Lehárově Zemi úsměvů a ceny Libuška na festivalu Opera 2005 za ztvárnění Edgara v Donizettiho Lucii di Lammermoor. Je častým hostem prestižních domácích i zahraničních festivalů (Dresdner Musikfestspiele, Milano Musica, Pražské jaro, Mezinárodní festival soudobé hudby Varšavský podzim) i operních scén (Národní divadlo a Státní opera v Praze, Komische Oper Berlin, Staatstheater Wiesbaden, Slovenské národné divadlo v Bratislavě ad.). Spolupracoval s orchestry, jako je např. Česká filharmonie, Tonhalle Orchester Zürich, Filharmonia Narodowa ve Varšavě, Gewandhaus Orchester Leipzig, Bremer Philharmoniker, Brbantská filharmonie, Odense Symfoniorkester, Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi, Orquesta Nacional de España, Royal Liverpool Philharmonic nebo RAI Torino.

Martin Gurbaľ
Martin Gurbaľ / bas

Basista Martin Gurbal´vystudoval zpěv na konzervatoři v Košicích u Ľudmily Šomorjaiové. V Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech (1996) se stal absolutním vítězem. Po svém prvním angažmá v opeře Státního divadla Košice je od roku 2001 sólistou opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Současně hostuje na dalších operních scénách – v Národním divadle v Praze, Národním divadle v Brně, ve Slovenském národním divadle v Bratislavě aj.. Operní repertoár M. Gurbaľa zahrnuje víc než 25 rolí basového oboru. Za roli Dona Giovanniho získal nominaci na cenu Thálie za rok 2007. Spolupracuje se Slovenskou filharmonií, Státní filharmonií Košice, Státním komorním orchestrem Žilina, Janáčkovou filharmonií v Ostravě a dalšími předními orchestry.

Český filharmonický sbor Brno (foto Kamil Jursa)
Český filharmonický sbor Brno

Český filharmonický sbor Brno (založen 1990) patří k světové interpretační špičce. Vystupuje na všech evropských prestižních festivalech i významných koncertech, vyniká vysokou profesionalitou a mimořádným hudebním cítěním. V čele stojí jeho zakladatel, sbormistr a ředitel Petr Fiala (1943). Vystudoval brněnskou konzervatoř a JAMU (klavír, kompozice, dirigování), je autorem sta osmdesáti skladeb. Sbormistrovské a dirigentské činnosti se věnuje padesát let. V roce 2009 obdržel od České biskupské konference Řád Cyrila a Metoděje za vynikající výsledky v oblasti dirigování a skladatelské činnosti, loni pak za dlouholetou uměleckou činnost Cenu města Brna v oboru hudba.
Sbor se zaměřuje na oratorní, kantátový a operní repertoár. Díky své kvalitě absolvuje ročně devadesát koncertů doma i v zahraničí. Spolupracuje s nejlepšími světovými orchestry a dirigenty. Přestože sbor hostuje na nejvýznamnější zahraničních festivalech, domácí publikum ho může slyšet na mnoha koncertech i v České republice. Sbor má rozsáhlou diskografii a získal řadu ocenění.

Filharmonie B. Martinů Zlín
Filharmonie B. Martinů Zlín

Myšlenka na založení symfonického orchestru vznikla ve Zlíně již ve dvacátých letech minulého století. Krátce po osvobození se vytvořil základ Symfonického orchestru n. p. Baťa. První koncertní vystoupení orchestru se datuje 30. dubna 1946. Název orchestru v průběhu doby prošel několika změnami. Na začátku roku 1989 byl přejmenován na Filharmonie Bohuslava Martinů. Postupně z něj vyrostl významný český orchestr, jehož umělecký profil utvářela řada vynikajících šéfdirigentů a stálých či hostujících dirigentů. Od sezony 2015 – 16 je šéfdirigentem Vojtěch Spurný. Do jeho repertoáru patří velká symfonická díla, ale též skladby přesahující i do oblasti jazzu, šansonu nebo populární hudby. Koncertní činnost orchestru má v současnosti základ ve třech řadách abonentních, mimoto však orchestr vystupuje v množství dalších koncertů ve Zlíně i jeho regionu. Hostuje též ve všech významnějších centrech České republiky, zahraniční turné přivedla orchestr do řady evropských zemí a USA (Carnegie Hall). V roce 2016 vystoupila Filharmonie Bohuslava Martinů jako první český orchestr po 57 letech v Indii. Již od roku 1972 je FBM Zlín pořadatelem ojedinělého mezinárodního festivalu mladých koncertních umělců Talentinum, dále organizuje podzimní mezinárodní hudební festival Harmonia Moraviae. Pravidelnou součástí činnosti orchestru je i spolupráce s rozhlasem a televizí, stejně jako nahrávky na zvukové nosiče. Od ledna 2011 Filharmonie sídlí v nově postaveném Kongresovém centru Zlín, které navrhla známá česká architektka Eva Jiřičná.

Leoš Svárovský / dirigent
Leoš Svárovský / dirigent

Leoš Svárovský vystudoval obory flétna a dirigování na HAMU v Praze u renomovaného dirigenta Václava Neumanna jako jeho poslední student. Svou kariéru zahájil v pražském Národním divadle jako asistent Zdeňka Košlera. Od roku 2000 je Leoš Svárovský pedagogem na katedře dirigování pražské HAMU. V roce 2018 úspěšně zakončil profesorské řízení. Od začátku své kariéry působil jako šéfdirigent vynikajících českých a slovenských orchestrů: Komorní opera Praha, Janáčkova filharmonie Ostrava, státní filharmonie Brno, Sinfonietta Žilina, Státní opera Praha. Od jara 2014 je šéfdirignetm Aichi Central Symphony Orchestra Nagoya. Je stálým hostujícím dirigentem Slovenské filharmonie a čestným členem Filharmonie Brno. Leoš Svárovský je pravidelně zván na podia mnoha významných hudebních festivalů a divadel doma i v zahraničí.